Łańcuchy śniegowe – porady użytkowe

Początek sezonu zimowego już za nami, a śnieg wciąż utrzymuje się na górskich drogach. Z jego grubymi warstwami na trasach najlepiej poradzą sobie łańcuchy śniegowe.

Głównym zadaniem, jakie stoi przed łańcuchami śniegowymi jest wspomaganie prowadzenia auta w trakcie zimowych podróży. Budową przypominają metalową „siatkę”, którą zakłada się na opony, żeby polepszyć ich przyczepność na śliskiej nawierzchni. Nie wszystkie auta można jednak w nie wyposażyć. Powodem może być poruszanie się na felgach o rozmiarze innym niż fabryczny lub modyfikacje zawieszenia. Zdarza się też, że sam producent nakładania do nieużywania łańcuchów.

Kupując łańcuchy, należy wziąć pod uwagę przewidywane warunki i częstotliwość ich używania oraz zasięgnąć opinii specjalisty. Wszystko po to, aby były prawidłowo dobrane do auta i potrzeb kierowcy. Tylko wtedy będą w stanie eliminować ryzyko poślizgu, trzymać właściwy tor jazdy i skutecznie hamować. Nieprawidłowy dobór może być przyczyną ściągania auta lub nawet uszkodzenia felgi, co znacznie utrudni, a nie polepszy, jakość jazdy. W sklepach znajdziemy bogatą ofertę łańcuchów śniegowych, a poszczególne egzemplarze mogą różnić się między sobą wzorami siatek albo średnicą oczek.

Kiedy jeździć na łańcuchach?

Prawidłowo zamontowane łańcuchy śniegowe zapewnią nam wysoki poziom bezpieczeństwa zimą. W Polsce stosowanie łańcuchów śniegowych jest dozwolone, gdy warunki drogowe tego wymagają. Potrzeba założenia łańcuchów może nastąpić na drogach krajowych, na których możemy spotkać znak ostrzegawczy z symbolem płatka śniegu (znak A-32). Ten znak dopuszcza zakładanie łańcuchów śniegowych, natomiast bezwzględny nakaz ich założenia wprowadza inny znak – na którym widnieje symbol opony z naciągniętymi łańcuchami (C-18). Złamanie tego nakazu grozi mandatem, warto więc wozić ze sobą łańcuchy, jeśli istnieje prawdopodobieństwo konieczności ich użycia na trasie.

znak c18
Znak c-18 nakazujący założenie łańcuchów śniegowych

Łańcuchy śniegowe powinniśmy koniecznie przewozić w aucie, jeśli udajemy się za granicę, ponieważ w niektórych krajach (Francja, Włochy czy Austria) są miejsca, gdzie bezwzględnie wymagana jest jazda na łańcuchach, zarówno od obywateli danego państwa, jak i przebywających w nim turystów.

Jak podróżować na łańcuchach?

Jeżdżąc na łańcuchach śniegowych, należy pamiętać o odpowiedniej technice jazdy. Najważniejszą zasadą jest konieczność jazdy po grubej powłoce śnieżnej. Jeśli na drodze widzimy odcinki czarnego asfaltu, powinniśmy ściągnąć łańcuchy, by nie uszkodzić nawierzchni, opon oraz samych łańcuchów. Ważne jest również zachowanie odpowiedniej prędkości, ponieważ można się na nich poruszać z prędkością nieprzekraczającą 50 km/h. Ponadto trzeba wystrzegać się gwałtownego hamowania i przyspieszania.

Łańcuchy śniegowe wymagają regularnej konserwacji, jednak konieczna jest systematyczne sprawdzanie ich stanu. Powinno się również regularnie ćwiczyć zakładanie łańcuchów samochodowych „na sucho”, by nie uczyć się tej czynności w krytycznej sytuacji na górskiej drodze.

Łańcuchy śniegowe należy zakładać na koła osi napędowej, a w samochodach z napędem 4×4 można zakładać je na obu osiach. W autach z tylnym napędem specjaliści zalecają montaż łańcuchów także na osi sterującej. Trzeba pamiętać, że zimą nie można polegać tylko i wyłącznie na łańcuchach, oprócz tego należy pamiętać o wyposażeniu auta we właściwe opony zimowe.