Koło zapasowe czy zestaw naprawczy – co wybrać?

Kiedyś w przypadku przebicia opony podczas jazdy samochodem jedynym wyjściem było skorzystanie z koła zapasowego. Jednak proces wymiany zajmuje sporo czasu oraz wiąże się z niedogodnościami, takimi jak możliwość ubrudzenia się. Dlatego na rynku zaczął pojawiać się zestaw naprawczy, czasami określany jako koło zapasowe w sprayu, będący alternatywnym sposobem na poradzenie sobie z tym problemem. Jakie są jego wady i zalety w porównaniu z tradycyjnym rozwiązaniem?

Jak działa zestaw naprawczy do opon?

Użycie polega na wypełnieniu opony specjalną pianką zatykającą uszkodzenie. Na rynku dostępne są dwie wersje, które różnią się sposobem użycia w zależności od tego, jaki zestaw naprawczy do opon wybierzemy. Starsze rodzaje składają się z płynu uszczelniającego i kompresora. Najpierw za pomocą wężyka dołączonego do butelki podłącza się ją do wentyla koła. Z kolei rurkę kompresora przymocowuje się do wentyla znajdującego się z tyłu pojemnika z płynem. W ten sposób rozpyla się go w środku opony, gdzie zamienia się w piankę. Nowsze rozwiązania, takie jak zestaw naprawczy do opon w sprayu, który nie wymaga dodatkowych urządzeń do działania, są wygodniejsze.

Mężczyzna zmieniający koło w samochodzie
Wymiana koła potrafi zająć dużo czasu

Dlaczego warto zdecydować się na zestaw naprawczy zamiast koła zapasowego?

Najważniejszą korzyścią jest szybkość i prostota takiego rozwiązania. Nie potrzeba odkręcać koła i przykręcać nowego. Co może być nie tylko czasochłonne, ale również kłopotliwe na przykład podczas złapania gumy w czasie jazdy ruchliwą drogą lub w nocy. Cała operacja zajmuje tylko kilka minut i to bez brudzenia rąk. Dodatkowo taki zestaw naprawczy do opon samochodowych jest tańszy niż koło zapasowe i zajmuje mniej miejsca w bagażniku. Jest to szczególnie ważne dla posiadaczy samochodów z instalacją gazową, ponieważ zbiornik na gaz jest najczęściej umieszczany właśnie we wnęce na koło zapasowe. Jednak nawet bez takiej instalacji dodatkowe miejsce może być przydatne w codziennym użytkowaniu.

Dlaczego koło zapasowe może być lepszym wyborem?

Zestawy naprawcze mają również wady.  Największą z nich jest możliwość wykorzystania ich do naprawy tylko małych uszkodzeń. Z reguły o średnicy mniejszej niż 6 mm. Z większymi uszczelniacz do opon nie da sobie rady, podobnie jak z uszkodzeniami występującymi na bokach opony. Należy również pamiętać, że nie jest to rozwiązanie permanentne i służy jedynie do załatania dziury na tyle, aby możliwe było dojechanie do warsztatu i naprawa opony. Dopiero po dotarciu do specjalisty można trwale ją załatać. Jednak z tym również mogą wiązać się problemy, ponieważ część wulkanizatorów odmawia przyjęcia opon uszczelnianych tym sposobem. Wiąże się to między innymi z koniecznością usunięcia pianki ze środka przed naprawą. W przypadku wykorzystania koła zapasowego nie ma tych kłopotów. Wielkość uszkodzenia nie ma żadnego znaczenia, ponieważ i tak wymieniane jest całe koło. Dodatkowo jest to rozwiązanie na stałe i z taką oponą można jechać dalej bez żadnych ograniczeń co do odległości lub prędkości.

Zmiana koła w samochodzie
Podczas wymiany koła trzeba pamiętać o dokładnym dokręceniu wszystkich elementów

Inne rozwiązanie

Trzecim rozwiązaniem może być koło dojazdowe. Nazywa się w ten sposób wąskie koła zapasowe, które służą tylko do krótkiego dojazdu do celu lub warsztatu. Oprócz tego, że są zdecydowanie węższe, posiadają również bardzo proste bieżniki. Wpływa to na zauważalne pogorszenie właściwości jezdnych pojazdu. Dlatego nadają się do jazdy tylko na małych dystansach i z niską prędkością. Natomiast zaletami ich zastosowania jest to, że zajmują mało miejsca w bagażniku. Zmieszczą się nawet w samochodach z zainstalowaną instalacją gazową. Dodatkowo inaczej niż zestaw do naprawy opon sprawdzą się w każdej sytuacji, nawet w przypadku znacznego uszkodzenia.

W niektórych przypadkach uszkodzona opona nie nadaje się już do naprawy. Wówczas trzeba zastanowić się co należałoby z nią zrobić. Inspiracji może dostarczy artykuł o utylizacji opon.