Wysokość bieżnika opony a aquaplaning. Czy jest jakaś zależność?

Wysokość bieżnika jest bardzo ważnym parametrem każdej opony, dlatego warto, aby każdy kierowca miał podstawową wiedzę na temat tego, jak wpływa on na przyczepność do drogi. Ważną kwestią, szczególnie podczas częstej jazdy po mokrych nawierzchniach, jest również pytanie: czy istnieje zależność pomiędzy wysokością bieżnika a prawdopodobieństwem wystąpienia aquaplaningu?

Czym jest zjawisko aquaplaningu? 

Aquaplaning to utrata przyczepności podczas jazdy po bardzo mokrej nawierzchni. Zjawisko to pojawia się wtedy, gdy opony nie są w stanie wystarczająco efektywnie odprowadzić spod siebie znajdującej się pod nimi wody. Tracą wtedy kontakt z jezdnią, ponieważ między nimi a nawierzchnią tworzy się warstwa wody. W takiej sytuacji bardzo łatwo o niebezpieczeństwo i utratę kontroli nad samochodem, który zaczyna ślizgać się po powierzchni drogi.

Związek pomiędzy aquaplaningiem a wysokością bieżnika 

Woda spod opon odprowadzana jest dzięki specjalnie zaprojektowanym rowkom. Istnieje wyraźny związek między skutecznością odprowadzania wody i głębokością tych rowków. Z tego powodu istnieje również związek pomiędzy aquaplaningiem a wysokością bieżnika. W nowych oponach głębokość bieżnika jest największa i najczęściej wynosi około 8 mm. To dlatego nowe opony najlepiej odprowadzają wodę podczas jazdy samochodem po mokrej nawierzchni. Wraz z kolejnymi przejechanymi tysiącami kilometrów opony ścierają się i głębokość bieżnika zmniejsza się o kolejne milimetry. Prowadzi to do pogorszenia właściwości jezdnych takich opon i zwiększenia prawdopodobieństwa wystąpienia aquaplaningu.

Jak zmierzyć głębokość bieżnika?

Pomiaru głębokości bieżnika można dokonać na kilka sposobów. Najwygodniejszym jest kupienie specjalnego miernika, który występuje w dwóch wersjach: analogowej i cyfrowej. Jest to bardzo proste i łatwe w obsłudze urządzenie. W miernikach analogowych we wgłębienie bieżnika wkłada się wąską metalową końcówkę, a z jego drugiej strony wysuwa się podziałka, na której można odczytać głębokość. Mierniki cyfrowe działają dokładnie na tej samej zasadzie, z tym wyjątkiem, że pomiar dokonywany jest elektronicznie i wyświetlany na ekranie.

Warto pamiętać, że brak takiego urządzenia nie jest przeszkodą w dokonaniu pomiaru. Pomiar można przeprowadzić z wykorzystaniem wąskiego przedmiotu (na przykład zapałki lub monety) na którym zaznacza się głębokość, jaką posiada bieżnik opony. Następnie otrzymany dystans można zmierzyć za pomocą linijki. Będzie to pomiar mniej dokładny niż ten przeprowadzony miernikiem, ale pozwoli szybko ocenić stopień zużycia opon.

Wskaźnik zużycia bieżnika 

Warto również wiedzieć, że na większości produkowanych obecnie opon producenci umieszczają wskaźnik zużycia bieżnika. Są to małe wypustki umieszczone w głównych rowkach odprowadzających wodę. Kiedy szczyt tych wypustek znajdzie się na tym samym poziomie co powierzchnia bieżnika, opony należy wymienić na nowe. Dzieje się tak najczęściej, gdy głębokość rowków spada do 1,6 mm. Miejsce, w którym znajduje się ten wskaźnik, oznaczone jest trójkątem znajdującym się przy krawędzi opony.