Opony kierunkowe, symetryczne i asymetryczne

Opony różnią się nie tylko rozmiarami i podziałem na letnie i zimowe, ale również rodzajami bieżnika. Na niektórych wzór jest symetryczny, na innych dostrzec można literę V, a jeszcze inne wyglądają jak połączenie dwóch różnych połówek ogumienia. Czym różnią się opony kierunkowe, symetryczne i asymetryczne i które będą lepszym wyborem?

opona asymetryczna
Opona asymetryczna wygląda jak połączenie dwóch różnych opon

Opony symetryczne i asymetryczne

Opony symetryczne to najstarszy typ rzeźby bieżnika. W ich przypadku obie połowy opony są identyczne., a symetria sprawia, że nie mają one określonego kierunku toczenia i mogą być montowane dowolnie po lewej i prawej stronie samochodu. Z reguły są one mało zaawansowane technologiczne, ale posiadają dobry współczynnik ceny do jakości. Dodatkowo odznaczają się niskimi oporami toczenia, co wpływa na komfort jazdy poprzez zmniejszenie hałasu. Obniża to także zużycie paliwa. Z tych powodów są chętnie montowane przez producentów w tańszych modelach przeznaczonych głównie do jazdy na krótkich dystansach, na przykład w małych autach miejskich.

Bieżnik opon asymetrycznych wygląda jak dwie różne opony połączone w jedną. Wewnętrzna strona odpowiada za odprowadzanie wody, dlatego jej wzór przypomina ten na oponach kierunkowych. Zewnętrzna posiada mniej rowków i jest bardziej masywna. Zastosowanie takiego rodzaju bieżnika w tej części ma na celu zapewnienie przyczepności podczas wchodzenia w zakręty i jazdy po suchych nawierzchniach. Są to zaawansowane technologiczne opony stosowane w droższych modelach samochodów. Opony te muszą być również montowane odpowiednią stroną ściśle według oznaczeń.

Opony kierunkowe – jak rozpoznać? 

Opony kierunkowe wyróżniają się charakterystycznym wzorem bieżnika w kształcie litery V. Składają się na niego wyraźne skośne rowki prowadzące od środka do krawędzi. Jego największą zaletą jest bardzo dobre odprowadzanie wody spod kół samochodu. Powoduje to, że ogumienie tego typu jest mniej podatne na aquaplaning, dlatego ten typ bieżnika jest używany zarówno w oponach letnich, zapewniając utrzymanie przyczepności w trakcie deszczu, jak i zimowych sprawdzając się podczas jazdy po śniegu i błocie.

opona kierunkowa bieżnik
Opona kierunkowa ma bieżnik w kształcie litery V

W przypadku opon kierunkowych ważną kwestią jest ich odpowiednie założenie. Muszą być zakładane zgodnie z przewidzianym przez producenta kierunkiem toczenia. Jak sprawdzić kierunek opony? Na ich bokach znajduje się strzałka pokazująca odpowiedni kierunek, a także napis ROTATION. Opony kierunkowe założone odwrotnie tracą swoje właściwości trakcyjne i jazda na nich staje się bardzo niebezpieczna.

Opony kierunkowe czy asymetryczne – które wybrać? 

Wybór, oprócz budżetu, który kierowca ma zamiar przeznaczyć na opony, musi uwzględniać warunki, w jakich najczęściej porusza się samochodem. Opony kierunkowe najlepiej sprawdzają się podczas jazdy po mokrych nawierzchniach i są dostępne w wielu kategoriach cenowych. Opony asymetryczne są z reguły najdroższe, ale to bardzo nowoczesny rodzaj opon, który sprawdza się praktyczne w każdych warunkach. Zapewniają one wysokie bezpieczeństwo i właściwości jezdne.