Sprawdź czym jest DOT i poznaj datę produkcji swoich opon

Każda opona, niezależnie od miejsca produkcji, zawiera informacje o dacie i lokalizacji wyprodukowania. Miejsce podawane jest jako nazwa kraju w języku angielskim, poprzedzone słowami „made in” np. made in Poland (wyprodukowane w Polsce). Rocznik opony z kolei oznaczany jest 4 cyframi, które na ogół znajdują się w lekko wklęśniętym owalu bocznej części opony. Dwie pierwsze cyfry w tym przypadku oznaczają tydzień, a dwie kolejne rok produkcji. Dla przykładu 1312 oznacza, że dane ogumienie zostało wyprodukowane w 13 tygodniu 2012 roku.

Z jakich elementów składa się DOT opony?

Elementy składowe numeru DOT można znaleźć na boku opony. Zaczynają się one od wyrażenia DOT, po którym następuje ciąg cyfr i liczb.  Dwa pierwsze znaki to kod fabryki, w której ogumienie zostało wyprodukowane, dwa kolejne to kod rozmiaru, potem znajduje się wartość opcjonalna dla producenta i data produkcji opony, a dokładniej tydzień i rok, w którym opona została wyprodukowana.

Symbol DOT danej opony dobrze jest sprawdzić jeszcze przed  zakupem ogumienia. Można to zrobić na stronie internetowej danego produktu w przypadku zakupów internetowych lub poprzez kontakt telefoniczny z działem obsługi klienta. Coraz częściej sprzedawcy informacje na temat wieku opony podają przy jej opisie i fotografii. Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem zakupione opony nie powinny być starsze niż 36 miesięcy. Jeśli więc na stronie producenta nie ma informacji o dacie produkcji ogumienia, najprawdopodobniej liczy sobie ono więcej niż 3 lata.

Jak sprawdzić datę produkcji opony?

Wiele osób zastanawia się nad tym jak sprawdzić wiek opony. Jeszcze niedawno, bo do roku 2000 data produkcji była określana przez trzy cyfry np. 119 czy 077. Dwie pierwsze oznaczały tydzień w roku, w którym ogumienie zostało wyprodukowane, a trzecia ostatnią cyfrę dekady. W praktyce okazywało się to dość kłopotliwe, gdyż opony z roku 1988 i 1998 mogły mieć takie samo oznaczenie DOT. Faktycznie zaś dzieliło je aż 10 lat. Z tego powodu od roku 2001 wiek opon określony jest przez cztery cyfry, tak jest zresztą do dzisiaj.

Potocznie data produkcji opony określana jest jako DOT. W rzeczywistości jest to skrót od amerykańskiego departamentu transportu – Department of Transportation, który przyjął się w praktyce. Na oponie obok daty produkcji ogumienia najczęściej znajduje się oznaczenie magazynu (dwie cyfry lub litery), w którym dana opona została wyprodukowana. NC oznacza na przykład  fabrykę Goodyear’a we Francji, a CM fabrykę Continentala w Niemczech.

Dlaczego opony się starzeją?

Obecnie produkowane opony z założenia powinny sobie poradzić nawet w bardzo trudnych warunkach pogodowych. Niegroźne powinny im być wysokie temperatury, silne mrozy, deszcze, spaliny czy kontakt z wodnym roztworem soli przemysłowej. W praktyce okazuje się, że największym wrogiem opon jest promieniowanie ultrafioletowe. To ono sprawia, że ogumienie szybko się starzeje i traci swoje pierwotne właściwości.  Pogorszeniu ulegają właściwości jezdne bieżnika oraz mieszanki gumowej. Dlatego też opony przechowuje się w suchych, ciemnych i klimatyzowanych miejscach, gdzie panuje stała wilgotność. Tam w zasadzie nie dochodzi do procesu starzenia się ogumienia samochodowego.