Napęd na przód czy tył – sprawdź, który lepszy!

Podczas zakupu samochodu warto zwrócić szczególną uwagę na rodzaj napędu, który dane auto posiada. Napęd mówi nam czy moment  obrotowy przenoszony jest na tylne koła, na przednie, a może i na tył i na przód jednocześnie. Każde rozwiązanie ma przy tym swoje wady i zalety, a dodatkowo wpływa na sposób prowadzenia auta. Zatem jaki wybrać napęd: przedni czy tylni?

Mercedes Jeep G-klasse
Każdy napęd ma swoje unikalne właściwości

Napęd na przód – czym się cechuje?

Obecnie większość samochodów, które jeżdżą po polskich drogach lub znajdują się w sprzedaży to modele z napędem na przód (tzw. FWD). Skąd wynika ich popularność? Przede wszystkim z niskich kosztów produkcji. Ponadto, samochody tego rodzaju dają możliwość większej kontroli nad pojazdem przy niewielkich prędkościach, co ma znaczenie szczególnie dla osób, które nie czują się pewnie za kierownicą.

Prowadzenie auta z napędem FWD odpowiada naturalnym odruchom. W przypadku wejścia w zakręt ze zbyt dużą prędkością, samochód wpada w poślizg podsterowny, który zaczyna wynosić go na zewnętrzną część zakrętu. Wówczas kierowca odruchowo zdejmuje nogę z gazu, co ratuje go z opresji. Poza tym napęd przedniej osi generuje mniejsze koszty i to pod wieloma względami. Taki samochód zużywa mniej paliwa, mniejsza jest też masa przeniesienia napędu.

W przypadku samochodu z napędem FWD  przednie koła wykonują w zasadzie całą pracę. Ich zadaniem jest przyspieszanie, skręcanie oraz przejmowanie części hamowania. Wskutek dużej liczby funkcji, za jakie przednie koła są odpowiedzialne, samochód może być nieco trudniejszy do prowadzenia. W niektórych autach z napędem na przód występuje tzw. sterowanie momentem. Mocne dodatnie gazu może wówczas skręcać kierownicę w jedną stronę. Z drugiej strony brak wału napędowego sprawia, że jest więcej miejsca dla pasażerów.

felga pięcioramienna Audi
Napęd na tylne koła jest najczęściej spotykanym

Napęd na tylne koła – co warto o nim wiedzieć?

Napęd na tył (tzw. RWD) pozwala przede wszystkim na lepsze wyważenie samochodu, gdy silnik znajduje się z przodu auta, co jest najczęściej spotykanym rozwiązaniem. Ważny jest też podział między obie osie. Przednie koła muszą jedynie skręcać, a tylne napędzają samochód. Dlatego pojazd wydaje się być bardziej zwrotny. Przekłada się to również na bardziej równomierne zużycie opon. W samochodzie, w którym zastosowano napęd RWD elementy przeniesienia napędu są lepiej rozlokowane i zajmują mniej miejsca w komorze silnika. Dlatego samochody z tylnym napędem mogą dysponować większymi silnikami niż samochody z napędem na przednią oś.

Z drugiej strony samochód, w którym znajduje się tylny napęd jest trudniejszy do opanowania, jeśli już straci przyczepność. Wówczas trzeba wyczucia w operowaniu gazem, co wymaga sporej praktyki. Dlatego auta z napędem na tylną oś wybierają najczęściej entuzjaści motoryzacji. Warto przy tym pamiętać, że zaletą aut z napędem RWD jest lepsze dociążenie osi napędzanej w czasie przyspieszania.

Napęd na przód czy tył?

Dla większości kierowców odpowiednim rozwiązaniem są samochody z napędem na przód. Łatwo można bowiem nad nimi zapanować, a koszty eksploatacji są niższe. Napęd na tylną oś lepiej sprawdza się w przypadku doświadczonych kierowców, którzy lubią jeździć nieco szybciej. Takie auta dobrze się prowadzą, ale jednocześnie są droższe w codziennej eksploatacji.