Kolorowe paski na oponach. Co oznaczają?

Dzięki znajomości oznaczeń znajdujących się na oponach można uniknąć wielu problemów w czasie jazdy oraz wpłynąć na wydłużenie przebiegów samego ogumienia. Co oznaczają paski na oponach? Wielu kierowców uważa, że symbole na oponach nie mają większego znaczenia i są stosowane przez producentów jedynie do rozróżnienia poszczególnych partii produkcyjnych. W rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Paski na oponach mają duże znaczenie z punktu widzenia ich użytkowania. Co zatem warto o nich wiedzieć?

kolorowe paski na bieżniku
Czy kolorowe paski są ważną informacją dla kierowcy?

Kolorowe paski na oponach – co oznaczają?

Znaczenie pasków na oponach dla przeciętnego kierowcy jest mniejsze niż w przypadku np. kolorowych kropek. Na ogół ich kolorystyka kojarzy się z właściwościami ekologicznymi danej mieszanki (kolor zielony) czy dobrą przyczepnością na mokrej nawierzchni (kolor niebieski). Dla statystycznego kierowcy nie jest to tak bardzo istotne. Kolorowe opony z paskami posiadają tzw. oznaczenia konfekcyjne. Warto przy tym pamiętać, że konfekcja to jeden z etapów produkcji opon.

Każdego dnia w fabryce ogumienia pojawiają się tysiące płatów bieżnika. Producenci umieszczają na nich paski, aby określić typ i rozmiar opon, w których przypadku należy zastosować dany bieżnik. Co ciekawe, każda fabryka, nawet tego samego producenta, może stosować inny układ i kolorystykę pasków. Nie ma znaczenia model czy rozmiar opon. Dlatego też nie ma się co martwić, gdy nowe opony będą mieć inne paski niż stare. Ponadto trzeba pamiętać o tym, że oznaczenia tego rodzaju z czasem się ścierają i stają się zupełnie niewidoczne.

Kolorowe paski z czasem stają się niewidoczne
Kolorowe paski na oponie

Kolorowe kropki na oponach i ich znaczenie

Co ciekawe, na oponach znajdują się nie tylko kolorowe paski, ale i kolorowe kropki. Są one umieszczane na nich przez samych producentów. Na ogół pojawiają się na bokach opon, które są widoczne ze środka pojazdu. Każda nowa opona po wyprodukowaniu przechodzi kontrolę jakości. W tym czasie sprawdza się jej wyważenie i wycentrowanie. Jednak w praktyce nawet najlepsza opona nigdy nie jest idealnie wyważona. W miejscu, gdzie produkt jest najcięższy lub najlżejszy umieszcza się kropkę. To wskazówka na etapie montażu, która pokazuje jak umieścić oponę względem wentyla. To nic innego jak tzw. punkt wyważenia. Kropka to również znak, że opona została poddana testom i nadaje się do użytkowania. Nie istnieją przy tym żadne normy nakazujące producentom stosowanie kropek danego koloru. W praktyce najczęściej spotkać można kropki żółte, czerwone, zielone i białe.