Jak czytać oznaczenia opon?

Decydując się na zakup ogumienia warto wiedzieć jakie będzie najodpowiedniejsze dla naszego samochodu. W tym celu producenci umieszczają z boku opon ciąg liczb i kodów, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się niejasne. Ich znajomość gwarantuje jednak właściwy dobór i bezpieczną eksploatację. Z naszym artykułem dowiesz na co zwrócić uwagę i poznasz podstawowe oznaczenia opon samochodowych.

oznaczenia opon marki bridgestone
Na każdej oponie widnieje zestaw informacji, które powinno się znać

Od czego zacząć?

Jedną z wielu informacji zawartych na boku opony jest jej rozmiar, którego znajomość pozwala na prawidłowe dopasowanie ogumienia do danej felgi. Dane o idealnym rozmiarze opony dla wybranego modelu auta znaleźć można na słupku przy drzwiach kierowcy , na klapce wlewu do paliwa, w schowku oraz naturalnie w instrukcji pojazdu. Składa się ona z serii znaków, mających postać np. „225/55 R17 97W” lub „215/45 R17 91Y”:

  • 225 – szerokość opony mierzona w milimetrach,
  • 55 – profil ogumienia; wartość procentowa stosunku wysokości boku do szerokości przekroju opony (im mniejszy wynik, tym niższy bok i lepsze prowadzenie na zakrętach, ale również gorszy komfort jazdy),
  • R – wewnętrzna konstrukcja (typ) budowy opony; R oznacza typ radialny (warstwy osnowy ułożone są w proste łuki, promieniowo do osi czoła opony),
  • 17 – średnica osadzenia, inaczej wysokość felgi, mierzona w calach,
  • 97 W – indeks nośności i indeks prędkości, które zostaną omówione w dalszej części artykułu.

Informacje o rozmiarze opon zawiera również etykieta, w którą od 2012 roku opatrzone być musi nowe ogumienie sprzedawane na terenie krajów należących do Unii Europejskiej. Oprócz rozmiaru opony znajdziemy na niej również informacje o klasie efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej powierzchni czy poziomie emitowanego hałasu.

oznaczenia opon rozmiar
Rozmiar opony jest bardzo wyraźnie zaznaczony

Zimowe czy całoroczne?

Wraz ze zmianą pory roku kierowcy powinni zadbać o odpowiednie ogumienie. Jazda na oponach niedostosowanych do panującego sezonu skraca ich okres przydatności i zwiększa ryzyko wystąpienia niebezpieczeństwa na drodze. By tego uniknąć producenci na boku opony umieścili odpowiednie znaki.

Do oznaczenia opon zimowych zaliczamy symbol M+S, z ang. „Mud” + „Snow”, czyli Błoto + Śnieg oraz 3PMSF – „3 Peaks Mountain Snow Flake”(ang. „Trzy Szczyty z Płatkiem Śniegu”). Umieszczenie obu oznaczeń na oponie informuje o jej przystosowaniu do ekstremalnych warunków pogodowych podczas zimy. Innym oznaczeniem jest znak góry i płatek śniegu – mając śnieżynkę na oponie kierowca może być pewien, że jego ogumienie zostało tak skonstruowane, by sprostać trudnym warunkom zimowym.  Warto pamiętać, że w przypadku opon pochodzących z USA symbol M+S nie oznacza opon zimowych ani całorocznych, dlatego przed wyborem odpowiedniego ogumienia zimowego należy zorientować się skąd pochodzi dana opona i czy na pewno przeznaczona jest na określoną porę roku. M+S oznacza wtedy jedynie, że w danej oponie bieżnik i zastosowane materiały zostały tak dobrane, by osiągać lepsze wyniki na błocie i śniegu niż opony standardowe.

Kłopot może sprawić ogumienie przystosowane do jazdy przez cały rok. W Europie można spotkać takie same oznaczenia opon, jak w przypadku zimowych kompletów (3PMSF), co może mylić kierowców. Oznaczenie to nie znalazło się na oponach całorocznych bez przyczyny – zarówno ogumienie zimowe, jak i to przeznaczone do jazdy w każdym sezonie ma podobne osiągi. Różnicę między oponami zimowymi i całorocznymi widać dopiero w bieżniku (opony całoroczne mają mniejsza ilość nacięć i rowków w stosunku do zimowego ogumienia, ale większą ilość niż w oponach letnich). Jeśli kierowca nie wie które opony nadają się do jazdy przez cały rok, z pomocą przychodzą nazwy, sugerujące dobre osiągi bez względu na sezon, np.: „All Season”, „All Weather”, „4Seasons”, „Quadraxer”, „Quatrac”, itp.

W przypadku większych problemów z rozróżnieniem ogumienia zimowego od całorocznego niezbędna może okazać się wizyta u wulkanizatora lub doświadczonego sprzedawcy.

oznaczenia opon
Oznaczenia można znaleźć na wszystkich typach opon

Z jaką prędkością? Z jakim obciążeniem?

O maksymalnej szybkości, z jaką można poruszać się na danej oponie dowiedzieć można się z indeksu prędkości. Im wyższy, tym opona jest bardziej twarda i lepiej znosi przyspieszenie.

Indeks prędkości jest oznaczeniem literowym, a poszczególne litery określają maksymalną prędkość dla danego modelu ogumienia:

  •  Q: 160 km/h
  • R: 170 km/h
  • S: 180 km/h
  • T: 190 km/h
  • H: 210 km/h
  • V: 240 km/h
  • ZR: > 240 km/h
  • W: 270 km/h
  • Y: 300 km/h

Zimą, ze względu na panujące warunki drogowe, dopuszcza się montaż ogumienia o mniejszym (o jeden stopień) indeksie prędkości niż zalecane. Przepis ten został  uregulowany w polskim prawie w Rozporządzeniu Ministra Transportu. Wzmiankę znaleźć też można w Kodeksie Drogowym.

Oznaczenia opon zawierają indeks nośności, który musi być co najmniej taki sam, jak jedna czwarta dopuszczalnej masy całkowitej danego auta, określanej podczas jego jazdy z maksymalną prędkością. Mówiąc prościej: cztery opony muszą udźwignąć co najmniej tyle, ile waga samochodu przy największym obciążeniu. Nie należy stosować ogumienia innego, niż te, które jest zalecane dla danego modelu auta. Informację o indeksie nośności znajdziemy również w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, w polu F1. Poniżej przedstawiono rosnąco zestawienie indeksu nośności:

Indeks nośności

Indeksnośność(kg)
80450
81462
82475
83487
84500
85515
86530
87545
88560
89580
90600
91615
92630
93650
94670
95690
96710
97730
98750
99775
100800
101825
102850
103875
104900
105925
106950
107975
1081000
1091030
1101060
1111090
1121120
1131150
1141180

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Oznaczenia opon przekazują jeszcze wiele innych informacji, ważnych dla każdego właściciela pojazdu. Jak każdy produkt, tak i opona posiada swoją datę produkcji, o której mówi skrót DOT i następujący po nim ciąg cyfr. Odpowiednie ich odczytanie pozwala określić kiedy i gdzie wyprodukowano daną oponę, np.:

  • 89 – kod zakładu, z której pochodzi produkt,
  • M2 – kod rozmiaru,
  • P711 – kod opcjonalny,
  • 2204 – tydzień i rok produkcji (22. tydzień 2004 r.).

Oprócz oznaczeń przedstawionych w tym artykule, na ogumieniu znaleźć można też inne, bardziej specjalistyczne symbole i znaki. W przypadku problemów z ich odczytaniem warto udać się do specjalisty po fachową poradę, która da gwarancję bezpieczeństwa Tobie i Twojemu samochodowi.