Etykiety opon – jak je czytać?

Od listopada 2012 roku producenci sprzedający swoje opony na terenie Unii Europejskiej są zobowiązani do tworzenia specjalnej etykiety opon, która w jasny sposób mówi o parametrach i zastosowaniu poszczególnych modeli ogumienia. 

etykieta opony
Etykiety opon są dla kierowcy bardzo dobrym źródłem informacji

Oznakowanie opon

Standaryzacja w kwestii oznakowania opon ma przede wszystkim pomóc konsumentom. Dzięki temu rozwiązaniu mogą oni łatwiej porównać ze sobą określone produkty i wybrać najlepszy lub według nich najbardziej odpowiedni produkt.

W przypadku opon dane na temat ich właściwości mają formę tabeli, która opisuje trzy parametry: opory toczenia, przyczepność na mokrej nawierzchni czy poziomu wytwarzanego hałasu. Etykiety opon nie zawierają jednak wszystkich danych na temat ogumienia. Nie znajdziemy na niej m.in. informacji dotyczących przyczepności na nawierzchni suchej czy klasyfikacji opony pod względem sezonu, w jakim powinna być użytkowana.

Jak czytać etykiety opon?

Jednym z parametrów opisywanych przez etykietę jest opór toczenia. Jest to opór napotykany przez oponę na skutek zetknięcia się z nawierzchnią. Im jest mniejszy, tym mniejsza jest potrzebna energia do obrotu. To z kolei przekłada się na zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla. Ze względu na postępujące zanieczyszczenie środowiska, Unia Europejska chce, aby kierowcy coraz częściej stawiali na ogumienie, które przyczynia się do redukcji emisji szkodliwych substancji do otoczenia.

Opory toczenia są badane w laboratoriach za pomocą maszyny, która stymuluje jazdę z prędkością 80 km/h przy obciążeniu 80% nośności opony. Parametr ten oznaczony jest literami od A do G. A oznacza największą oszczędność na paliwie, a G najmniejszą. Różnice między oponami przekładają się na różnice w spalaniu na poziomie 7,5%. Zdaniem ekspertów rocznie można w ten sposób zaoszczędzić nawet 80 litrów paliwa, zakładając przebieg 15 tysięcy kilometrów. Im niższy opór toczenia, tym większa jest efektywność paliwowa opon.

Kolejnym ważnym elementem etykiety jest informacja o przyczepności ogumienia na mokrej powierzchni. Do jej określenia potrzebne są dwa badania. Pierwsze z nich polega na sprawdzeniu skuteczności hamowania z prędkości 80 do 20 km/h. W drugim mierzy się siłę tarcia między oponą, a nawierzchnią. Po przeprowadzeniu badań wyniki są porównywane z „oponą wzorcową”. Ogumienie zaliczane do kategorii A pozwala wytracić prędkość o 30% skuteczniej niż opona klasy G. Przekłada się to w praktyce na 18 metrów krótszą drogę hamowania przy prędkości  80 km/h.

samochód na mokrej powierzchni
Nie wszystkie opony równie dobrze zachowują się na mokrej nawierzchni

Trzeci parametr, poziom generowanego przez opony hałasu, jest sprawdzany poprzez przejazd autem obok mikrofonów zawieszonych na wysokości 120 cm, w odległości 750 cm od linii środkowej toru jazdy. Podczas tego testu badana jest głośność na zewnątrz samochodu i określa się ją za pomocą trzystopniowej skali. Opona jest tym głośniejsza (i mniej przyjazna środowisku) im więcej czarnych pasków znajduje się na jej etykiecie.

Czy wszystkie opony posiadają etykiety?

Obowiązek etykietowania dotyczy samochodów osobowych, lekkich pojazdów dostawczych oraz ciężkich samochodów ciężarowych. Są jednak opony zwolnione z obowiązku etykietowania. Zalicza się do nich m.in. opony bieżnikowane, opony terenowe do zastosowań specjalnych, opony zapasowe typu T do użytku tymczasowego, opony przeznaczone do montażu w pojazdach zarejestrowanych po raz pierwszy przed 1 października 1990 roku oraz opony o indeksie prędkości mniejszym niż 80 km/h. Ponadto etykietowania nie wymagają opony o nominalnej średnicy obręczy do 254 mm lub nie mniejszej niż 635 mm, opony posiadające różnego rodzaju dodatkowe elementy, które powodują poprawę ich właściwości trakcyjnych (przykładem są opony kolcowane) oraz opony zaprojektowane  z myślą o montażu w pojazdach przeznaczonych tylko i wyłącznie do wyścigów.

Klasyczne opony, które stosowane są w standardowych pojazdach samochodowych czy ciężarowych powinny jednak posiadać stosowne etykiety. Jest to wymagane i sprawdzane przez odpowiednie organy do tego przeznaczone.