Opony Run Flat- zobacz na co pozwalają!

Opony Run Flat pozwalają na dalszą jazdę ze znacznymi prędkościami i sprawiają, że nie trzeba wozić koła zapasowego. Opony tego rodzaju mają więc sporo zalet. Czym są i co warto na ich temat wiedzieć?

opona RunOnFlat w zbliżeniu
Opona Run Flat jest przyszłością motoryzacji

Czym są opony Run Flat?

Opony typu Run Flat to owoc pracy koncernów oponiarskich nad takiego rodzaju ogumieniem, które pozwalałoby na kontynuowanie jazdy nawet po utracie ciśnienia w oponach. Przez lata eksperymentowano z oponami samo uszczelniającymi i wyposażonymi w specjalny pierścień nośny wokół felgi, dopiero jednak rozwiązanie Run Flat zaproponowane w roku 1987 zyskało popularność.

Dzisiaj w oponach typu Run Flat najbardziej rozpowszechnioną technologią jest specjalne wzmocnienie konstrukcji opony, przede wszystkim ścianek bocznych. Dzięki swojemu wzmocnieniu opona Run Flat, zwana również oponą samonośną, gdy dojdzie do utraty ciśnienia, utrzymuje ciężar samochodu i umożliwia dalszą jazdę z prędkością do 80 km/h i na dystansie do 80 km. Opony tego rodzaju są przez różnych producentów nazywane w różnoraki sposób, jednak zawsze technologia Run Flat bazuje na wzmocnieniu i usztywnieniu ścianek bocznych opony.

Czy warto z nich korzystać?

Z założenia opona ta jest rozwiązaniem bardzo wygodnym. Kiedy bowiem dojdzie do przebicia można kontynuować jazdę i dotrzeć do serwisu bez konieczności wzywania pomocy drogowej. Technologia Run Flat jest tak skuteczna, że kierowca często nawet nie czuje, że złapał gumę. Orientuje się dopiero wówczas, gdy na desce rozdzielczej pojawi się kontrolka, która sygnalizuje spadek ciśnienia w oponie.

Okazuje się także, że opony typu Run Flat są również bardziej odporne na przebicia niż tradycyjne opony, a w przypadku nagłej utraty ciśnienia pozwalają na zachowanie pełnej kontroli nad samochodem. Są więc również bezpieczniejsze niż inne opony, a dzięki nim w bagażniku nie trzeba wozić koła zapasowego. Nic więc dziwnego w tym, że coraz więcej kierowców decyduje się na montaż w swoim samochodzie właśnie opon tego typu.

uszkodzona opona
Z oponami Run Flat nie straszne jest złapanie „kapcia”

Dla kogo przeznaczone są takie opony?

Pojawiają się niekiedy zdania, że opony te z uwagi na swoją sztywność pogarszają komfort jazdy i kiepsko tłumią nierówności nawierzchni w porównaniu z tradycyjnymi modelami. Częściowo jest to prawda, jednak warto pamiętać, że obecni producenci samochodów bardzo często specjalnie dostrajają zawieszenia samochodów, w których zastosowane mają zostać właśnie „run flaty”. W takich autach zamiana opon na klasyczne może spowodować zmianę właściwości jezdnych samochodu.

Eksperci radzą, aby w samochodach, które z fabryki wyjechały z oponami typu Run Flat, podczas zmiany opon na nowe pozostać właśnie przy tym typie ogumienia. Z kolei kierowcy, którzy chcą swoje auta osadzić na oponach samonośnych, powinni pamiętać o zakupie odpowiednich felg i zamontowaniu czujnika ciśnienia. Warto pamiętać, że w przypadku zmiany opon na ogumienie opisywanego typu, zazwyczaj rosną koszty eksploatacji samochodu.

Co jeszcze warto wiedzieć o oponach typu Run Flat?

Początki tego technologicznego rozwiązania sięgają roku 1987. Wówczas koncern Bridgestone po raz pierwszy zaprezentował oponę RFT (Run Flat Tire), którą zastosowano w sportowym Porsche 959. Dzisiaj w sklepach można spotkać już trzecią generację tych opon. Po opony Run Flat sięgnęły również inne marki: Mercedes, Mini i BMW montują je seryjnie w swoich samochodach. Parę innych marek proponuje tego typu ogumienie za dodatkową opłatą.

Opony konstrukcyjnie mocno różnią się od tradycyjnych modeli, nawet jeśli mowa o tym samym modelu tego samego producenta. W tym przypadku stosuje się bowiem kilka nowych rozwiązań technicznych. Pierwsze z nich to specjalna gumowa wkładka, której zadaniem jest amortyzowanie utraty ciśnienia w oponie. Poza tym wzmocniona jest stopka opony, która silniej przylega do felg. Drugim rozwiązaniem jest system samo uszczelniający. Uszczelniacz znajduje się między bokami opony, wzdłuż bieżnika. To właśnie ta warstwa stabilizuje oponę, gdy już dojdzie do jej przebicia.