Ciśnienie w oponach – czy wiesz już o nim wszystko?

Nie wszyscy kierowcy zdają sobie sprawę z tego, że prawidłowe ciśnienie w oponach samochodu ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy oraz tempo zużywania się ogumienia. Warto zapoznać się nieco bliżej z informacjami na ten temat, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia awarii czy utraty panowania nad pojazdem.

Według danych statystycznych, co piąty wypadek samochodowy wynika z kiepskiego stanu technicznego pojazdu, a dokładniej ze stanu opon i układu kierowniczego. Często jazda na źle napompowanych oponach prowadzi do znacznego pogorszenia ich osiągów, a niekiedy nawet do ich uszkodzenia. Stąd już tylko krok do wypadku na drodze. Na szczęście coraz więcej kierowców wie, że niebezpieczna jest nie tylko jazda na niedopompowanych, ale i na zbyt mocno napompowanych oponach.

Jakie ciśnienie w oponach letnich i zimowych jest odpowiednie?

Niektórzy kierowcy zadają sobie pytanie czy ciśnienie w kołach w lecie i zimie powinno być takie samo. Tak naprawdę zawsze powinno się przestrzegać zaleceń, które są podane przez producenta danego samochodu. Jednocześnie warto pamiętać, że istnieje związek między temperaturą powietrza, a ciśnieniem opon.

Jeśli zapowiadane są znaczne spadki temperatury, to ciśnienie w oponach zimowych warto podnieść o 0,2 bara w stosunku do wartości stosowanych w przypadku opon letnich. Wówczas nie trzeba będzie już odwiedzać serwisu w celu dopompowania kół.

Tabela  ciśnień

O odpowiedniej ilości powietrza w oponach mówi specjalna tabela ciśnień. Najczęściej jest ona umieszczana na wewnętrznej części słupka drzwi kierowcy bądź na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa. Tabela tego typu określa optymalny poziom ciśnienia w oponie, uwzględniając przy tym  homologowany rozmiar opony czy stopień obciążenia samochodu. W takiej sytuacji wystarczy znaleźć w tabeli odpowiednie pole i odczytać wartość sugerowanego ciśnienia. Trzeba przy tym pamiętać, że wytyczne te dotyczą zarówno opon zimowych, jak i letnich.

Pomiaru ciśnienia w oponach nie powinno się wykonywać po długiej wyprawie, gdy ogumienie jest rozgrzane. Ciśnienie zawsze mierzy się na zimno. Eksperci są zdania, że należy robić to minimum raz na miesiąc i obowiązkowo przed każdą dłuższą podróżą.

Jak działa czujnik ciśnienia w oponach?

Istnieje rozwiązanie które ułatwia utrzymanie prawidłowego poziomu ciśnienia w oponach. Mowa o czujnikach ciśnienia TPMS – Tyre Pressure Monitoring System. Są one montowane w krajach UE jako standardowe wyposażenie samochodów produkowanych od listopada 2012 roku. W momencie, gdy ciśnienie w oponach jest za niskie, na desce rozdzielczej pojawia się kontrolka ostrzegawcza.

Systemy TPMS dzieli się na pośrednie i bezpośrednie. W tym pierwszym przypadku nie trzeba montować w kołach czujników ciśnienia, gdyż system sam wylicza wartości ciśnienia, przetwarzając sygnały elektryczne otrzymywane od systemów ABS i EPS. System pośredni mierzy obrót kół. Koło z zaniżonym ciśnieniem ma mniejszy promień, a więc kręci się szybciej niż inne, co wykrywają czujniki ABS. Aby taki system działał należy jedynie zainstalować odpowiednie oprogramowanie.

W systemie bezpośrednim w czujnik ciśnienia wyposaża się wewnętrzną stronę felgi każdego koła. Urządzenie drogą radiową wysyła informacje do komputera pokładowego. W ten sposób daje bardzo dokładne informacje. Co ciekawe, czujniki w tym systemie dzielą się na zewnętrzne i wewnętrzne. Pierwsze umieszcza się na zaworze, co pozwala na bezproblemową wymianę opon. Z kolei czujniki wewnętrzne montowane są w środku opony lub zamiast zaworu macierzystego. Takie opony wymagają odpowiedniego serwisowania.

Systemy TPMS mają wiele zalet. Przede wszystkim powodują wzrost bezpieczeństwa jazdy i prowadzą do zmniejszenia zużycia paliwa. Dodatkowo przekładają się na większą żywotność opon. Wymagają jednak odpowiedniego serwisowania, najlepiej w warsztatach, które mają doświadczenie w tym zakresie. W przeciwnym wypadku może dojść do ich przypadkowego uszkodzenia.