Budowa opony i jej rodzaje

Budowa opony jest dość skomplikowana i składa się na nią wiele elementów. Ogumienie wytwarzane jest z materiałów i substancji o charakterystycznych właściwościach. Dzięki ich wspólnemu połączeniu otrzymuje się unikalną mieszankę, mającą wpływ na komfort użytkowania i bezpieczeństwo jazdy. Różne rodzaje opon potrzebują natomiast mieszanek o unikalnych właściwościach.

opony w sklepie
Warto jest wiedzieć z czego zbudowane są nasze opony

Budowa opony

Najbardziej zewnętrzną częścią opony jest bieżnik, który ma kontakt z nawierzchnią drogową. To ten element zapewnia odpowiednią przyczepność na zakrętach i stabilność jazdy. Powinien być elastyczny, a także odporny na ścieranie czy uszkodzenia mechaniczne. Bark to element, który łączy czoło bieżnika z bokiem opony. Odpowiednia budowa barku wpływa na przyczepność opon na zakrętach.

Ściana boczna, a więc bok opony to element wykonany z miękkiej mieszanki gumowej. Ma on duże znaczenie z punktu widzenia amortyzacji opony, chroni ją bowiem przed uderzeniami. Warstwy, które usztywniają bieżnik są zbrojone cienkimi, ale wytrzymałymi drutami, które układa się ukośnie. Nie mogą się rozciągać pod wpływem siły odśrodkowej, aby średnica opon przez cały czas pozostawała niezmienna. Jednocześnie jednak powinny być giętkie w kierunku pionowym.

Podstawą, na której opiera się cała budowa opony jest osnowa (szkielet). Jest to wewnętrzna warstwa, która składa się z cienkich drutów i tkanin sklejonych kauczukiem. To kluczowa część dla konstrukcji całej opony, która zapewnia jej wytrzymałość na ciśnienie. W tej warstwie znajduje się średnio 1400 drutów o wytrzymałości 15 kg każdy. Inną zasadniczą częścią opony jest stopka. Zbudowana jest z rdzenia i gumowej obudowy (podgumowanej tkaniny kordowej). Z uwagi na konstrukcję stopki wyróżnia się opony dętkowe i bezdętkowe.

Kolejnym elementem budowy opony jest drutówka, która zapewnia jej sztywność i wytrzymałość obwodową. Dzięki temu elementowi opona może przenosić bardzo duże obciążenia rozciągające, które pochodzą z felg. Drutówka jest połączona z osnową za pomocą wszczepu, a więc gumowanej tkaniny kordowej i paska mieszanki gumowej.

Pozostałe elementy opony to opasanie (wzmacnia oponę na wypadek uderzeń), wzmocnienie boku (nadaje oponie sztywność) oraz wewnętrzna warstwa usztywniająca (w oponach bezdętkowych pełni funkcję dętki).

Skład opony

W skład opony wchodzą przede wszystkim kauczuk naturalny i syntetyczny, olej oraz sadza. Udział procentowy mieszanki w całkowitej masie opony wynosi na ogół ponad 80%. Resztę stanowią różnego rodzaju materiały wzmacniające. Średnio około 50% gumy to kauczuk naturalny. Jedna trzecia mieszanki to wypełniacze, w tym m.in. sadza, dzięki której opona ma czarny kolor. Bardzo ważny jest także olej, który mieszance nadaje gumowej elastyczności. Ponadto w skład opon wchodzą środki utwardzające, wulkanizujące i inne, które wpływają na właściwości produktu.

opona podczas wyważania
Opony mają dość skomplikowaną budowę

Rodzaje opon

Opony dzieli się przede wszystkim ze względu na rodzaj bieżnika. Z tego powodu wyróżnia się opony całoroczne, zimowe, letnie, kierunkowe, symetryczne i asymetryczne.

Opony letnie, nazywane także drogowymi, cechują się dobrą przyczepnością zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni. Oprócz tego doskonale odprowadzają wodę w czasie jazdy i to nawet przy znacznych prędkościach. Jazda jest więc bardzo komfortowa. W przypadku opon letnich zastosowana jest mieszanka gumowa, która zachowuje znaczną twardość przy wysokich temperaturach otoczenia. Jednak w zimie jest tak twarda,  że nie nadaje się do eksploatacji.

Opony zimowe posiadają bieżnik ponacinany dużą ilością lamelek. Cechują się one dobrą przyczepnością na nawierzchni mokrej i śliskiej. Zastosowana w tym przypadku mieszanka gumowa jest miękka nawet przy niskich temperaturach otoczenia. W okresie letnim jest jednak zbyt miękka, a więc powoduje szybkie zużywanie opony.

Oprócz tego wyróżnia się m.in. opony terenowe o dużych klockach bieżnika. Za sprawą szerokich i głębokich rowków nawet w trudnych warunkach terenowych możliwe jest przenoszenie dużych momentów napędowych. Opony tego rodzaju są bardzo wytrzymałe, odporne na przebicie, a przy tym grube.

Czasami w sklepach spotkać się można również z oponami błotno-śniegowymi. Na pierwszy rzut oka przypominają one opony terenowe, ale w tym przypadku szerokie klocki są dodatkowo ponacinane lamelkami. Poza tym cechują się lepszą przyczepnością na śliskiej nawierzchni niż opony terenowe.