Opony całoroczne

Test opon całorocznych 175/65R14 (sezon 2012/2013)

106Views

AutoBild opublikowało test dziesięciu opon całorocznych w małym rozmiarze 175/65R14 co jest dobrym wyborem, ponieważ dotyczy małych aut miejskich. Jak wyglądają wyniki?  Dziwnie, jak zawsze jakieś niespodzianki oraz dobór opon z kapelusza. Najlepszy okazał się Goodyear i tutaj nie mam zastrzeżeń, to faktycznie dobra opon z pewnym stażem na rynku i pozytywnym odbiorem wśród klientów.  Zaskoczenie to bardzo wysoka pozycja opony Sava (koncern Goodyear…), o której nie zapominajmy, że to opona klasy budżet i może sobie podać rękę z Dębicą Navigator 2.

Zwycięzca i pierwsze trzy miejsca:
1. Goodyear Vector 4Seasons: pewne zachowanie na śniegu, krótka droga hamowania na mokrej nawierzchni i duże rezerwy bezpieczeństwa przy zjawisku aquaplaningu
2. Sava Adapto: precyzyjne prowadzenie (również w zakręcie) oraz krótka droga hamowania na mokrym
3. Hankook Optimo 4S H730: generalnie precyzyjna kierowalność, krótka droga hamowania na mokrej i suchej nawierzchni, tendencja do podsterowności na mokrym  ośnieżonym podłożu

 

Kolejne wyniki prezentują się następująco:

4. Kumho Solus 4 All Weather: wyważone zachowanie na śniegu i po suchym, na mokrym tylko zadowalająco
5. Vredestein Quatrac Lite: pewne prowadzenie i dobra kierowalność na mokrym, podsterowność na śniegu i należy uważać na awuaplaning
6. Bridgestone A001 Weather Control: dobra na deszcz, gorzej z zastosowaniem typowo zimowym
7. Kleber Quadraxer: pewne prowadzenie i krótka droga hamowania na śniegu przy jednoczesnym wydłużeniu na mokrej i suchej nawierzchni
8. Star Performer Winter AS: dobra trakcja na śniegu, nieodporna na aquaplaning oraz długa droga hamowania na mokrym i suchym podłożu
9. Tyfoon All Season: najlepsze właściwości zimowe w teście, małe opory toczenia, złe zachowanie na mokrej drodze
10. Herse 4Season: totalna porażka, zachowanie na śniegu równe oponie letniej, na mokrym też tragicznie


A teraz mój podział na trzy kategorie (sam bym założył; ewentualnie; unikać)
.

Sam bym założył:
1. Goodyear Vector 4Seasons
2. Vredestein Quatrac Lite
3. Bridgestone A001 Weather Control

 

Ewentualnie:
1. Kleber Quadraxer
2. Sava Adapto

 

Unikać, a na trzy ostatnie w ogóle nie patrzeć:
1. Kumho Solus 4 All Weather
2. Star Performer Winter AS
3. Tyfoon All Season
4. Herse 4Season

 

Mój komentarz: podzieliłem opony według własnego uznania i nie dam sobie wmówić, że Sava jest lepsza od np. Vredestein lub Bridgestone. Testy to jedno a użytkowanie w codziennej eksploatacji to dwie różne sprawy. Pamiętajcie, że opona całoroczna stanowi pewien kompromis i nie należy czuć się tak pewnie jak na oponach dedykowanych pod dany sezon. Wybór opon całorocznych polecałbym osobom niejeżdżącym dużo i to głównie po mieście. Jeśli robisz trasy, zdecydowanie opony sezonowe! Pamiętajcie też o głębokości bieżnika – min. 4.0 mm!

admin
the authoradmin
W branży oponiarskiej od kilku lat, zajmuje się m.in aktywnością firmy w Internecie. Prywatnie także pasjonat motoryzacji. Lubi być pierwszy pod kolejnymi światłami :) Aktualnie jeździ na: General Altimax HP, Vredestein Snowtrac 3. Ulubiona właściwość opon: cisza.

10 komentarzy

  • dzień dobry
    czy poleciłby Pan te opony do dużego samochodu Chrysler Voyager 2,5 CRD 2003 r.?
    stoję przed wyborem opon zimowych, bo poprzednie chyba już nie pojezdzą a w zwiąkzu z tym że tej zimy chcę pojeżdzić z częstotliwością: raz w tygodniu za miasto na narty na okoliczne pagórki a potem planuję sprzedaż samochodu zacząłem się zastananawiac nad oponami całorocznymi, czy to ma sens?

        • Klasycznie jeśli chodzi o całoroczne to warto zerknąć na propozycję marki Vredestein. Mają kilka modeli opon całorocznych. Według mnie jedne z najlepszych na rynku w tym temacie. Jaki ostatecznie rozmiar miałby to być?

  • 205/65R15, a może powie Pan coś więcej o Michelin CROSSCLIMATE bo wielu testów nie ma?
    jaką oponę
    1. Goodyear Vector 4Seasons /
    2. Vredestein Quatrac Lite /
    3. Michelin CROSSCLIMATE
    wybrałby Pan w tym rozmiarze?

    • Ten Michelin to faktycznie jest niewiadoma, trzeba jeszcze odczekać aż pojawią się jakieś opinie od klientów faktycznie użytkujących te wynalazki. W tym temacie nic nie poradzę. Z podanych opon kieruję na Vredesteina, oni mają bardzo duże doświadczenie w całorocznych i opony naprawdę się sprawdzają. Goodyear jest według mnie gorszy.

      • Witam,

        Mam pytanie w tym wątku posiadam Mondeo MK3 w wersji sedan, rocznie robię około 15-17 000 km w tym wyjazd na urlop i sporadyczne wyjazdy za miasto , jestem zainteresowany zakupem opon Michelin Crosclimate w rozmiarze 205/55/16 czy jest to dobry wybór? czy takie opony będą miały lepsze właściwości w zimę niż np. Dębica Frigo HP czy Barum Polaris 3 oraz letnie w ciepłym sezonie z tej półki byłyby gorszym czy lepszy wyborem niż Michelin Crosclimate?
        Proszę o opinię gdyż znalazłem kilka artykułów w Polskiej i zagranicznej prasie mówiących o bardzo dobrych osiągach w zimę i lato tych opon na poziomie opon premium w obydwóch tych kategoriach.

        • Jak już pisałem nie mam pojęcia jak będą się sprawować te opony. Generalnie aktualnie lepszym (bezpieczniejszym) wyborem jest któraś z sprawdzonych opon całorocznych. Polecam Vredestein.

Dodaj komentarz

X