Etykiety na opony – od kiedy wymagane?

Eksploatacja opon 3 3

Zgodnie z przyjętym przez Parlament Europejski i Radę rozporządzeniem we wszystkich krajach Unii Europejskiej od listopada 2012 roku będzie obowiązywał ujednolicony system klasyfikacji opon.

System oznakowania opon ma na celu:

  • zwiększyć poziom bezpieczeństwa
  • ograniczyć niekorzystny wpływ transportu drogowego na środowisko

System klasyfikacji opon uwzględnia następujące kryteria:

  • Opory toczenia – to siła powodująca opór podczas obrotów opony. Wynika ona z odkształcania się opony przy styku z podłożem. Pochłania ona do 20% energii koniecznej do napędzania pojazdu osobowego co się przekłada na 20% zużycia paliwa oraz emisji CO2.
  • Przyczepność na mokrej nawierzchnito pomiar drogi hamowania pojazdu z 80 km/h do 20 km/h na nawierzchni pokrytej 0,5 – 1,5 mm wody. To kryterium ma wpływ na bezpieczeństwo.
  • Hałas zewnętrzny – pomiaru dokonuje się na pojazdach jadących z prędkością 80 km/h, przy wyłączonym silniku w momencie pomiaru.

Przy zakupie nowych należy brać również pod uwagę inne kryteria, a nie tylko te które narzuca nam Unia Europejska. Uważam, że przede wszystkim należy się kierować zdrowym rozsądkiem.