Eksploatacja opon

Etykiety na opony – od kiedy wymagane?

61Views

Zgodnie z przyjętym przez Parlament Europejski i Radę rozporządzeniem we wszystkich krajach Unii Europejskiej od listopada 2012 roku będzie obowiązywał ujednolicony system klasyfikacji opon.

System oznakowania opon ma na celu:

  • zwiększyć poziom bezpieczeństwa
  • ograniczyć niekorzystny wpływ transportu drogowego na środowisko

System klasyfikacji opon uwzględnia następujące kryteria:

  • Opory toczenia – to siła powodująca opór podczas obrotów opony. Wynika ona z odkształcania się opony przy styku z podłożem. Pochłania ona do 20% energii koniecznej do napędzania pojazdu osobowego co się przekłada na 20% zużycia paliwa oraz emisji CO2.
  • Przyczepność na mokrej nawierzchnito pomiar drogi hamowania pojazdu z 80 km/h do 20 km/h na nawierzchni pokrytej 0,5 – 1,5 mm wody. To kryterium ma wpływ na bezpieczeństwo.
  • Hałas zewnętrzny – pomiaru dokonuje się na pojazdach jadących z prędkością 80 km/h, przy wyłączonym silniku w momencie pomiaru.

Przy zakupie nowych należy brać również pod uwagę inne kryteria, a nie tylko te które narzuca nam Unia Europejska. Uważam, że przede wszystkim należy się kierować zdrowym rozsądkiem.

Piotr
the authorPiotr
W naszej firmie od 2000 roku, ale w branży oponiarskiej o wiele dłużej. Główny przedstawiciel handlowy. Prywatnie lubi spacery nad morzem oraz dobrą książkę. Aktualnie jeździ na: General Altimax HP oraz Gislaved Euro Frost 3. Ulubiona właściwość opon: cisza.

3 komentarze

  • Wreszcie… Klebery na swojej stronie internetowej już teraz mają te oznaczenia, albo super że wreszcie będzie można też w sklepach sobie porównywać. Szkoda że dopiero od listopada, ale lepiej późno niż wcale…

  • Najbardziej to się to się cieszę ze wskaźników hałasu opon – całą resztę można jakoś zakłamać, tak jak wyniki spalania w samochodach, ale hałasu się już nie da i każdy będzie wiedział która opona jest bardziej cicha od innych, dla mnie to jest na przykład dość ważne, bo mój samochód nie jest najlepiej wygłuszony.

  • A ja się mogę założyć że właśnie pod względem hałasu nie będzie wielkich różnic, maksymalnie 2-3 decybele w jedną albo drugą stronę i to wszystko.

Dodaj komentarz

X