Opony to nasza praca i pasja. Odpowiemy na każdy komentarz, doradzimy, pomożemy.
Sprawdź nas! Jesteśmy na rynku ponad 20 lat.
ostatni komentarz:

Rafał Szymański: Najlepiej sprawdzoną całoroczną, zobacz co ma Vredestein w tym rozmiarze. …


Wszystko o oponach kierunkowych, symetrycznych i asymetrycznych.

Dla wielu użytkowników pojazdów codziennego użytku, kwestia rodzajów opon i różnic występujących w ich użytkowaniu ze względu na oferowane bieżniki pozostaje nieznana. Dzieje się tak, ponieważ wielu z nich nie ma szczególnych oczekiwań wobec opon, w myśl pokutującej (póki co) zasady, że „opona ma być tania i dobra”. Rośnie jednak liczba użytkowników świadomych, którzy posiadają sprecyzowane wymagania wobec opon. A producenci opon robią nie mało, by takie oczekiwania spełniać.


Bieżniki, ze względu na swoją budowę dzielą się na: symetryczne, asymetryczne i kierunkowe. Do aut najmniejszych stosuje się zazwyczaj bieżnik symetryczny (to taki, gdzie jedna połówka bieżnika ma taki sam wzór jak druga). To tzw. klasyczny bieżnik, który w żaden sposób nie ogranicza sposobu ich montowania i użytkowania na pojeździe. Parametry tych opon, np. przyczepność na mokrej nawierzchni, nie są najwyższe.

Opona kierunkowa, to szczególny przypadek opony symetrycznej, gdzie jedna połowa bieżnika jest także lustrzanym odbiciem drugiej, ale tworzą one wspólnie charakterystyczną „jodełkę”. Sposób montażu takich opon na pojazdach jest ściśle narzucony przez producentów, gdyż muszą się one toczyć w określoną stronę, którą wskazuje strzałka na boku opony. Opony takie charakteryzują się dużą odpornością na aquaplaning, co czyni je bardzo bezpiecznymi na mokrych nawierzchniach. Bieżnik taki doskonale odprowadza wodę i błoto pośniegowe spod opony, dlatego często używany jest w oponach zimowych. Walor ten jednak należy okupić rezygnacją z komfortu w trakcie eksploatacji, gdyż agresywny bieżnik opony kierunkowej jest stosunkowo głośny.

Bieżnik asymetryczny jest najbardziej zaawansowany technologicznie. Tu także sposób montażu określają oznaczenia na bokach – OUTSIDE (tym bokiem należy zmontować oponę na zewnątrz pojazdu) i INSIDE (ta strona powinna znaleźć się do wewnątrz pojazdu). Zewnętrzna, zamknięta strona bieżnika asymetrycznego odpowiedzialna jest za trakcję opony (jej stabilność), zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów a otwarta strona wewnętrzna – za odprowadzanie wody bądź błota pośniegowego czyli za przyczepność opony. Bieżniki asymetryczne są cichsze od bieżników kierunkowych. Takie opony stosowane są zazwyczaj w autach klasy średniej i wysokiej, gdzie stawiane wobec nich wymagania są duże bądź bardzo duże. Ważnym jednak jest, by dobór ogumienia uwzględniał przede wszystkim indeksy prędkości i nośności danego pojazdu.

I na koniec ciekawostka – Vredestein Hi-Trac 2 to można powiedzieć opona asymetryczna kierunkowa. Bieżnik ma rowki w kształcie literki V (jodełka), jednak jej ramiona są nierówne i dodatkowo przesunięte względem siebie. Efekt jest taki, że powiązano tu zalety opony kierunkowej (bardzo dobre odprowadzanie wody) z asymetryczną (cisza).

To też Cię zainteresuje!

Zima 2011 - Test opon 195/65R15
Czy warto pompować koła azotem?
Kupno opon letnich – zobacz co jest najważniejsze
Kiedy zmienić opony na zimowe?


5 odpowiedzi do “Wszystko o oponach kierunkowych, symetrycznych i asymetrycznych.”

Radek
Wrzesień 16th, 2013 21:06
Stwierdza:

Mam pytanko odnośnie opon Vredestein Quatrac 3.

Czy przy zakupie dzieli się na opony prawe i lewe. Czy tylko należy założyć zgodnie z kierunkiem strzałki, obojętnie po której stronie auta. Dziękuję za odpowiedź.


Piotr
Maj 29th, 2016 06:54
Stwierdza:

Kupiłem ostatnio Uniroyal Rainsport 3 i jestem w lekkim szoku. To opona asymetryczna, niby normalna ale dotychczas wszystkie których używałem miały bieżnik bardziej "wzdłużny" na outside i skośno-poprzeczny na inside — ta ma na odwrót. Mitsubishi na nich prowadzi się jak stary Holcwagen po reanimacji, w dodatku zupełnie inaczej w prawych (szarpie) i lewych (ucieka, antypoślizg świeci od skręcenia kierownicy do wyprostowania) zakrętach. W sumie chyba nie dziwne skoro ciężar w skręcie idzie na zewnętrzną cześć zewnętrznych kół a ta po prawej i lewej jest nacięta inaczej.


Napisz komentarz - odpowiemy i doradzimy!

(wymagane)

(wymagane)