Budowa opon

Czym charakteryzują się opony radialne? Wiesz?

18Views

Co to jest opona, to raczej w mniejszym lub większym stopniu każdy użytkownik samochodu się orientuje.  Wie, że jest elementem pojazdu kontaktującym się z podłożem. Orientuje się, że zapewnia przenoszenie ciężaru pojazdu, sił napędu, hamowania i skrętu, a także podstawową amortyzacją w czasie jazdy.  Ale czy Wie, jak się dzielą opony ze względu na budowę i czym się w związku z tym charakteryzują ?  Ze względu na budowę dzielą się na diagonalne i radialne.

W oponie diagonalnej cała osnowa opony składa się z kilku warstw tkanin ułożonych na przemian w dwóch kierunkach, pod różnym kątem, lecz zawsze mniejszym niż 90°. Liczba warstw zależy od wielkości i obciążenia na jakie projektowano oponę. Konstrukcja ta pozwala na rezygnację z zastosowania opasania, lecz go nie wyklucza. Opona diagonalna z opasaniem nazywana jest oponą opasaną. Zalety (w stosunku do opon radialnych) to wyższy komfort jazdy, zwłaszcza na drogach o złej nawierzchni oraz duża odporność ścianki bocznej na uszkodzenia mechaniczne.

Wady (w stosunku do opon radialnych) to mniejsza precyzja prowadzenia, znacznie gorsze zachowanie się opony w czasie jazdy po łuku oraz zwiększone zużycie paliwa. Opona radialna (promieniowa) głównie znana nam, użytkownikom mechanicznych rumaków na gumowych podkówkach. W oponie radialnej osnowa ułożona jest promieniowo (radialnie – stąd nazwa), czyli pod kątem 90°. Dla jej wzmocnienia stosuje się warstwy opasania. Takie ułożenie osnowy powoduje większą elastyczność boku opony, a warstwy opasania zapewniają usztywnienie bieżnika, co odpowiednio poprawia zachowanie się podczas jazdy po łuku i zwiększa powierzchnię styku opony z nawierzchnią.

Zalety (w stosunku do opon diagonalnych) to precyzyjne prowadzenie oraz mniejsze zużycie paliwa. Wady natomiast (w stosunku do opon diagonalnych): niska odporność ścianki bocznej na uszkodzenia mechaniczne i konieczność stosowania tulei metalowo-gumowych w zawieszeniu. Jak już wiemy co w naszych oponkach siedzi to dajmy wodze fantazji i pomknijmy w siną dal.

Piotr
the authorPiotr
W naszej firmie od 2000 roku, ale w branży oponiarskiej o wiele dłużej. Główny przedstawiciel handlowy. Prywatnie lubi spacery nad morzem oraz dobrą książkę. Aktualnie jeździ na: General Altimax HP oraz Gislaved Euro Frost 3. Ulubiona właściwość opon: cisza.

Dodaj komentarz

X