Jakie opony lepiej kupić – letnie czy całoroczne?

Opony całoroczne 196 13

Producenci opon, chcąc wyjść na przeciw potrzebom i oczekiwaniom użytkowników pojazdów mechanicznych proponują różne rodzaje ogumienia. Rodzaje te uzależnione są od warunków pogodowych, w jakich ogumienie jest eksploatowane. Producenci opon rozróżniają opony letnie, zimowe i całoroczne.

Celowo użyłem określenia „całoroczne” a nie „wielosezonowe”. Określenie „wielosezonowe” jest, jak się okazuje, określeniem nieostrym, niejednoznacznym, często celowo przez sprzedających opony – nadużywanym. Niestety, przyjęło się w naszym kraju, by letnie opony, w zależności od potrzeby, określać mianem letnich bądź wielosezonowych. Sprzedawcy wychodzą bowiem z założenia, że nie okłamują klientów podając opony letnie za wielosezonowe (w domyśle – całoroczne), gdyż opona letnia jest eksploatowana w okresie wiosna-lato-jesień i tym samym obejmuje „wiele sezonów” z tym, że nie obejmuje zimy, ale ten fakt zostaje przemilczany a klient słyszy to, co chce usłyszeć. Określenie „opona całoroczna” nie pozostawia żadnych wątpliwości co do jej rodzaju i nie daje możliwości „nadinterpretacji” u sprzedających.

Oznaczenie opon całorocznych jest zbliżone do oznaczenia opon zimowych i niekiedy z tego powodu są ze sobą mylone. Każda opona całoroczna nosi oznaczenie M+S, M&S bądź M·S. Jest to akronim z języka angielskiego i oznacza „błoto+śnieg”. Dodatkowym, ale niekoniecznym oznaczeniem jest napis ALL SEASON lub 4SEASON (opis w języku angielskim też nie zostawia wątpliwości jakie jest przeznaczenie opony). Opony całoroczne dodatkowo posiadają dwa piktogramy: pierwszy to zarys góry ze śnieżynką na jej tle (występuje także na oponie zimowej) a drugi przedstawia w zestawieniu: śnieżynkę, kropelki wody i słoneczko i  to on pozwala rozróżnić zimówki od całorocznych.
Opony całoroczne to kompromis. Próbują w sobie łączyć cechy opon letnich i zimowych. Dotyczy to zarówno mieszanki gumowej jak i rzeźby bieżnika. Kompromis wymusza na użytkownikach zaakceptowanie różnic występujących między oponami całorocznymi a letnimi.
W zasadzie jedyną korzyścią przemawiającą za oponą całoroczną jest to, że nie wymusza ona na kierowcach cosezonowych wizyt w serwisie. Ponadto, użytkując jeden komplet opon, nie ma konieczności przechowywania drugiego.

 
Pozostałe różnice świadczą na niekorzyść opon całorocznych. Pierwsza cecha to głośność pracy – opona całoroczna jest z reguły głośniejsza od opony letniej. Ponadto właściwości trakcyjne opony całorocznej są gorsze w okresie letnim od opony letniej (a zimą od zimowej). Także zużycie bieżnika opony całorocznej w wysokich letnich temperaturach, zwłaszcza przy długotrwałej jeździe, może być szybsze a stabilność pojazdu przy wysokich prędkościach zmniejszona. Na dodatek bieżnik opony całorocznej generuje większy opór toczenia, zwiększając zużycie paliwa. Oczywiście, użytkowanie opon całorocznych nie jest niebezpieczne. Decyzja o zakupie takich opon powinna jednak głównie dotyczyć kierowców użytkujących swoje auta w warunkach miejskich, o stosunkowo niedużych przebiegach, preferujących zrównoważony styl jazdy. Do grupy opon całorocznych należą m.in.: Quatrac3 marki Vredestein, Vector4Seasons marki Goodyear, 4AllSeasons marki Dunlop, Quadraxer marki Kleber czy Navigator2 marki Dębica.