Opony to nasza praca i pasja. Odpowiemy na każdy komentarz, doradzimy, pomożemy.
Sprawdź nas! Jesteśmy na rynku ponad 20 lat.
ostatni komentarz:

Wojciech: Dziękuję za odpowiedź .Najbardziej Skłaniam się między Vredesteine'm a Pirelli . Rezerwowo na Dunlop. Jeszcze trochę cz…


Jakie opony lepiej kupić – letnie czy całoroczne?

Producenci opon, chcąc wyjść na przeciw potrzebom i oczekiwaniom użytkowników pojazdów mechanicznych proponują różne rodzaje ogumienia. Rodzaje te uzależnione są od warunków pogodowych, w jakich ogumienie jest eksploatowane. Producenci opon rozróżniają opony letnie, zimowe i całoroczne.

Celowo użyłem określenia „całoroczne” a nie „wielosezonowe”. Określenie „wielosezonowe” jest, jak się okazuje, określeniem nieostrym, niejednoznacznym, często celowo przez sprzedających opony – nadużywanym. Niestety, przyjęło się w naszym kraju, by letnie opony, w zależności od potrzeby, określać mianem letnich bądź wielosezonowych. Sprzedawcy wychodzą bowiem z założenia, że nie okłamują klientów podając opony letnie za wielosezonowe (w domyśle – całoroczne), gdyż opona letnia jest eksploatowana w okresie wiosna-lato-jesień i tym samym obejmuje „wiele sezonów” z tym, że nie obejmuje zimy, ale ten fakt zostaje przemilczany a klient słyszy to, co chce usłyszeć. Określenie „opona całoroczna” nie pozostawia żadnych wątpliwości co do jej rodzaju i nie daje możliwości „nadinterpretacji” u sprzedających.

Oznaczenie opon całorocznych jest zbliżone do oznaczenia opon zimowych i niekiedy z tego powodu są ze sobą mylone. Każda opona całoroczna nosi oznaczenie M+S, M&S bądź M·S. Jest to akronim z języka angielskiego i oznacza „błoto+śnieg”. Dodatkowym, ale niekoniecznym oznaczeniem jest napis ALL SEASON lub 4SEASON (opis w języku angielskim też nie zostawia wątpliwości jakie jest przeznaczenie opony). Opony całoroczne dodatkowo posiadają dwa piktogramy: pierwszy to zarys góry ze śnieżynką na jej tle (występuje także na oponie zimowej) a drugi przedstawia w zestawieniu: śnieżynkę, kropelki wody i słoneczko i  to on pozwala rozróżnić zimówki od całorocznych.
Opony całoroczne to kompromis. Próbują w sobie łączyć cechy opon letnich i zimowych. Dotyczy to zarówno mieszanki gumowej jak i rzeźby bieżnika. Kompromis wymusza na użytkownikach zaakceptowanie różnic występujących między oponami całorocznymi a letnimi.
W zasadzie jedyną korzyścią przemawiającą za oponą całoroczną jest to, że nie wymusza ona na kierowcach cosezonowych wizyt w serwisie. Ponadto, użytkując jeden komplet opon, nie ma konieczności przechowywania drugiego.

 
Pozostałe różnice świadczą na niekorzyść opon całorocznych. Pierwsza cecha to głośność pracy – opona całoroczna jest z reguły głośniejsza od opony letniej. Ponadto właściwości trakcyjne opony całorocznej są gorsze w okresie letnim od opony letniej (a zimą od zimowej). Także zużycie bieżnika opony całorocznej w wysokich letnich temperaturach, zwłaszcza przy długotrwałej jeździe, może być szybsze a stabilność pojazdu przy wysokich prędkościach zmniejszona. Na dodatek bieżnik opony całorocznej generuje większy opór toczenia, zwiększając zużycie paliwa. Oczywiście, użytkowanie opon całorocznych nie jest niebezpieczne. Decyzja o zakupie takich opon powinna jednak głównie dotyczyć kierowców użytkujących swoje auta w warunkach miejskich, o stosunkowo niedużych przebiegach, preferujących zrównoważony styl jazdy. Do grupy opon całorocznych należą m.in.: Quatrac3 marki Vredestein, Vector4Seasons marki Goodyear, 4AllSeasons marki Dunlop, Quadraxer marki Kleber czy Navigator2 marki Dębica.

Janusz (8 Posts)

W naszej firmie od 1991 roku, czyli prawdziwy weteran zaprawiony w boju w stopniu Generała :) . Zajmuje się sprzedażą oraz reklamacjami opon. Prywatnie miłośnik pieszych wędrówek po polskich górach. Aktualnie jeździ na: Vredestein Hi-Trac oraz Snowtrac 3, Barum Brillantis 2 oraz Polaris 3. Ulubiona właściwość opon: przyczepność.


To też Cię zainteresuje!

Przechowywanie opon.
Kupno opon całorocznych
Letnie opony kierunkowe. Kiedy masz je stosować?
Kupno opon letnich – zobacz co jest najważniejsze


10 odpowiedzi do “Jakie opony lepiej kupić – letnie czy całoroczne?”

Krecik
Czerwiec 5th, 2012 20:57
Stwierdza:

Czyli najlepiej nie kupować, jeśli w planach am się na przykład wyjazdy poza miasto ? To by się zgadzało z moimi odczuciami na ten temat. Poza tym powiem szczerze, że chyba nie ma osoby, która mogłaby powiedzieć, że ma samochód którym będzie jeździła tylko po mieście i na pewno nigdy nie wyjedzie w zimie na trasę, gdzie opony które są stricte zimowe będą dla niej o wiele lepsze…


Janusz
Czerwiec 12th, 2012 13:15
Stwierdza:

Każdy użytkownik musi sam odpowiedzieć na pytanie: czego potrzebuję? Trudno rzeczywiście założyć, że ktoś nie ruszy się poza miasto przez cały zimowy okres. Jeżeli jednak te wyjazdy będą sporadyczne, to nie jest wielki problem, zważywszy, że pogoda w okresie zimowym nie zawsze jest mocno zimowa. Nie mniej, na pewno bezpieczniej: latem na oponach letnich a zimą na zimowych.


gad.
Styczeń 6th, 2014 16:26
Stwierdza:

Wiele osób jeździ na oponach całorocznych i nie narzeka, wprost przeciwnie chwalą sobie. Przyjęcie zasady, że tylko do miasta jest kpiną i żartem. Pokażcie mi Tira, czy autobus jeżdżący po Europie na zimowych lub letnich oponach. To właśnie ci kierowcy robią największe przebiegi głównie na trasach i to oczywiście na oponach całorocznych.
Zrobiono przynajmniej niektórym wodę z mózgu i teraz wypisują głupoty. W naszym kraju zima jest przez kilka tygodni, a śnieg na drodze jeszcze krócej. Temperatury przeważnie w okolicach zera lub na lekkim plusie. Wychodzi na to, że przez większość zimy jazda na zimówkach jest bardziej niebezpieczna niż na letnich. Swego czasu wpierano mit, że od +8C w dół powinno się zakładać zimowe ponieważ letnie twardnieją i wydłuża się droga hamowania. Porównajcie sobie i mocno się zdziwicie. Jeżeli nawierzchnia jest sucha to nawet na mrozie opona letnia hamuje lepiej. Dla czego? bo nie ma lamelek. Opona całoroczna wypada najlepiej biorąc pod uwagę średnią warunków drogowych w Polsce i Europie. Tylko na śniegu będzie odstawać od typowo zimowych. Ale już na lodzie nie ma znaczenia letnia, całoroczna, czy zimowa wygra ta z kolcami. Jakie są najlepsze wiedzą Ci co robią miliony kilometrów na drogach całej europy.


Rafał Szymański
Styczeń 7th, 2014 12:03
Stwierdza:

Po pierwsze nie ma tu mowy o tirach tylko o osobówkach, ciężarówki jeżdżą na całorocznych to się zgadza – głównie liczy się tam ekonomia jazdy, dodatkowo opony ciężarowe mają po kilka żyć, są nacinane i pogłębiane. Twoja teoria jest ciekawa ale niestety nieprawdziwa :). Opony całoroczne renomowanych producentów nie są złe ale nigdy nie będą tak dobre jak opony dedykowane pod daną porę roku. Zawsze coś za coś, nie ma opony idealnej na każde warunki. Zdecydowanie zalecam wymianę opon na zimówki jeśli ktoś robi trasy zimą. Tylko dobra zimówka zapewni odpowiedni stopień bezpieczeństwa czyli: trakcję i drogę hamowania. A do miasta całoroczne nadają się doskonale, dobry przykład to taksówki w Berlinie, które prawie w 100% wyposażone są w opony całoroczne. Ale one nie zapuszczają się poza Berlin :)
Jeśli ktoś chce żydzić na własnym bezpieczeństwie i portfelu to zawsze znajdzie sobie odpowiednią argumentację pasującą pod jego teorię. Tak jest ze wszystkim zresztą. Zalecam zimówki na zimę a letnie na lato. Jeśli ktoś mało jeździ i głównie po mieście to opona całoroczna jest też dobrym wyborem


1000000km za kółkiem
Styczeń 8th, 2014 18:49
Stwierdza:

Ciekaw jestem jak pan Rafał zakłada i wyważa opony? Na felgę i wio 40 gr. czy 80gr. i następny idiota zaliczony i kasa wzięta?Coś pan Rafał na ten temat milczy ciekaw jestem i dla czego?Czy Polska to już taki kraj gdzie założy się na felgę bubel i w żywe oczy się wpiera ze jest ok!


1000000km za kółkiem
Styczeń 8th, 2014 18:57
Stwierdza:

Tutaj w tej sprawie zgadzam się z tobą w 100 procentach.A opony zimowe w tych warunkach jakie mamy w styczniu 2014 roku to są muzykalne na całego.


Rafał Szymański
Styczeń 9th, 2014 16:08
Stwierdza:

Sorry ale nie wiem o co chodzi. Wyważenie należy robić fachowo i na dobrej maszynie, wtedy jest ok.


4seasons
Styczeń 20th, 2014 14:50
Stwierdza:

Właśnie założyłem zimówki i pojechałem na trase testową. Na zakręcie mnie wyrzuciło na krawężnik. Przy całorocznej nie miałem takiej historii. Północno wschodnia Polska.


iga
Marzec 9th, 2014 19:34
Stwierdza:

miałem wielosezonowa w zakręcie wyżuciło mnie na krawężnik, założyłem zimową i jechałem w zakrecie jak przyklejony. Mam nadziejęże zrozumiałeś mój wpis?


marcin
Sierpień 28th, 2014 11:18
Stwierdza:

Witajcie,

Dla usystematyzowania wiedzy podaję jak sytuacja z oponami przedstawia się w praktycznym ujęciu (samochody osobowe):

Opona śniegowa – opona z kolcami – nie dopuszczana w naszym kraju – najlepiej sprawdzałaby się w zimowych warunkach. U nas w trudnych warunkach na każdego typu oponę można założyć łańcuchy, efekt podobny.

Opona zimowa – piktogram 'płatek śniegu w tle góra' na oponie obowiązkowy – dobre trzymanie w obszarach gdzie śnieg jest suchy i związany z podłożem (np. lodem, asfaltem) lub jest głębszy i miękki. Na czystym lodzie opona ta nie pełni swojej funkcji, działa jak letnia. Jeśli występuje napis 'm+s' to dobrze zachowuje się w brei pośniegowej (czyli po posypaniu solą drogi, roztopy lub w temp dodatniej jeśli pada śnieg)

Opona całoroczna – obowiązkowe oznaczenie 'm+s', 'płatek śniegu w tle góra' + 3 oznaczenia obok siebie, każdy w kwadracie 'płatek śniegu';'deszcz';'słońce'. Może wystąpić napis 4seasons, All seasons – kupujemy tylko topowe marki i modele – są drogie, ale w przeciwnym razie w lecie huczy,na suchej nawierzchni brakuje trakcji oraz trzymania w zimie a na śniegu suchym – może być problem z przyczepnością choćby na rondzie.

Opona wielosezonowa – obowiązkowo 3 oznaczenia obok siebie, każdy w kwadracie 'płatek śniegu';'deszcz';'słońce' – świetnie sprawują się w warunkach przejściowych, jesień,wiosna,deszcz,również na suchej nawierzchni w lecie jest bardzo dobra. Jeśli opona ta posiada oznaczenie 'm+s' (mud&snow) to w warunkach zimowych trakcja wysokich modeli wielosezonowych jest lepsza od tanich zimówek. Jeśli masz napęd na 4 koła to są opony te możesz stosować przez cały rok, a jeśli nie, to musi być to topowy model opony, wtedy jedynie przez dwa tygodnie w roku możesz delikatnie żałować że nie masz topowej zimówki.

Opona letnia – jeśli takowe istnieją to proszę o informację. Są tzw. slicki – opony te mają świetną trakcję na suchej nie zanieczyszczonej nawierzchni.


Napisz komentarz - odpowiemy i doradzimy!

(wymagane)

(wymagane)