Budowa opon

Czym charakteryzują się opony diagonalne?

63Views

Rynek opon diagonalnych w zasadzie nie obejmuje opon do pojazdów samochodowych (z nielicznymi wyjątkami np. opony do oldtimerów).
Opona diagonalna jest oponą pneumatyczną, w której nitki warstw kordu sięgają do stopek i ułożone są pod zmiennym kątem, mniejszym od 90° w stosunku do linii środkowej bieżnika.

Liczba użytych warstw osnowy uzależniona jest od wielkości opony i jej przeznaczenia. Opona diagonalna oprócz liczbowo oznaczonego indeksu nośności (LI – Load Index), ma także dodatkowe oznaczenie w podawanej, umownej ilości tzw. przekładek (PR – Ply Rating). Jest to teoretyczna ilość warstw osnowy w danej oponie w przeliczeniu na osnowę bawełnianą, którą używano w początkowym stadium rozwoju produkcji opon.
Udoskonaleniem opony diagonalnej jest opona diagonalna opasana (BIAS-BELTED). Budowa tej opony jest podobna do opony diagonalnej, jednak z dodatkiem dwóch lub więcej warstw opasania na czole opony. Dzięki temu uzyskuje się większą sztywność czoła bieżnika co przyczynia się do zwiększenia przyczepności i zmniejszenia oporu toczenia.

Do zalet opon diagonalnych należy zaliczyć: dużą odporność ścianek bocznych na uszkodzenia mechaniczne, cichobieżność, wysoki komfort jazdy, prostą konstrukcję.
Istotną wadą jest odkształcanie się czoła bieżnika podczas jazdy z dużą prędkością, co zmniejsza powierzchnię przylegania czoła bieżnika do nawierzchni. Słaba jest także precyzja prowadzenia pojazdu, w szczególności podczas jazdy na łuku. Opony diagonalne mają także duże opory toczenia, co zwiększa zużycie paliwa.
Zważywszy na cechy opon diagonalnych, stosuje się je w pojazdach przemysłowych, budowlanych, rolniczych, leśnych, a także w crossowych oponach motocyklowych, gdzie taka cecha jak odporność na uszkodzenia mechaniczne jest często najistotniejszym czynnikiem eksploatacyjnym.

Janusz
the authorJanusz
W naszej firmie od 1991 roku, czyli prawdziwy weteran zaprawiony w boju w stopniu Generała :) . Zajmuje się sprzedażą oraz reklamacjami opon. Prywatnie miłośnik pieszych wędrówek po polskich górach. Aktualnie jeździ na: Vredestein Hi-Trac oraz Snowtrac 3, Barum Brillantis 2 oraz Polaris 3. Ulubiona właściwość opon: przyczepność.

Dodaj komentarz

X