Budowa oponTechnika jazdy

Siły odśrodkowe a opony… o co chodzi?

28Views

Jadąc swoim „mustangiem” z odpowiednią szybkością po długim zakręcie odczuwamy siłę, która próbuje nas „wysadzić” w kierunku przeciwnym do kierunku łuku. Ta siła to nic innego jak siła odśrodkowa. Z punktu widzenia fizyki siła odśrodkowa jest jedną z sił bezwładności występującą w obracających się układach odniesienia.


W naszym przypadku jej wielkość to iloczyn kwadratu prędkości i masy całkowitej naszego pojazdu, podzielony przez promień krzywizny toru po którym się poruszamy. Proste. Właśnie ze względu na siłę odśrodkową zakręty na drogach, przeznaczone do pokonywania ze znaczną prędkością, profiluje się podnosząc ich zewnętrzną krawędź. Dzięki takiemu zabiegowi, w układzie związanym z samochodem wypadkowa siły ciążenia i siły odśrodkowej ma mniejszą składową równoległą do płaszczyzny jezdni, zmniejszając ryzyko poślizgu i wypadnięcia z zakrętu. Aby samochód poruszający się po łuku nie wypadł z niego, musi na niego działać siła dośrodkowa. Tę siłę dośrodkową musi zapewnić poprzeczna do kierunku jazdy siła tarcia opon o nawierzchnię. Gdy będzie ona zbyt mała (np. na mokrej lub oblodzonej drodze), dojdzie do poślizgu i samochód zacznie poruszać się po łuku o promieniu większym niż promień zakrętu, lub wręcz po prostej.

Przedstawiony powyżej schemat działania sił w czasie pokonywania zakrętu jest bardzo uproszczony ponieważ w rzeczywistości do pewnego momentu działaniu siły odśrodkowej przeciwstawiają się, oprócz sił tarcia, sprężyste elementy zawieszenia pojazdu jak i również elastyczność opon. Kierowco! Masz  bardzo duży wpływ na zachowanie pojazdu w czasie pokonywania zakrętów. Pamiętając o czynnikach, wpływających na wielkość siły odśrodkowej możesz ją ograniczyć przez zmniejszenie prędkości. Możesz także dążyć do „prostowania zakrętów”. Polega ono na niewielkim ścinaniu zakrętów, przy czym dla bezpieczeństwa należy cały czas utrzymywać samochód na swoim pasie ruchu, w miarę potrzeby zbliżając się i oddalając od jego zewnętrznej i wewnętrznej krawędzi.

Życzę Tobie abyś galopując „mustangiem” nie przekroczył nigdy poprzecznej siły tarcia opon o nawierzchnię. Zaworem bezpieczeństwa niech pozostaną sprężyste elementy zawieszenia i opon.

Piotr
the authorPiotr
W naszej firmie od 2000 roku, ale w branży oponiarskiej o wiele dłużej. Główny przedstawiciel handlowy. Prywatnie lubi spacery nad morzem oraz dobrą książkę. Aktualnie jeździ na: General Altimax HP oraz Gislaved Euro Frost 3. Ulubiona właściwość opon: cisza.

Dodaj komentarz

X