Ciśnienie oponMontaż opon

Co to są opony Run-flat? Zobacz na co pozwalają!

169Views

Opony umożliwiające jazdę przez jakiś czas bez ciśnienia to stosunkowo nowe zagadnienie w oponiarstwie. Nie będę się tu rozwodził nad historią etc. ponieważ w moim odczuciu to raczej przyszłość tych opon powinna wszystkich interesować a jest ona niepewna.

run flat – opona umożliwiająca jazdę bez powietrza. Istnieje już wiele tego typu technologii, w zależności od producenta posiadają różne nazwy. Najczęściej można spotkać: SSR (Continental), ROF (Goodyear), Self-Supporting Run Flat (Pirelli), RF (Bridgestone), ZP oraz PAX (Michelin).

Niestety życie pokazuje, że opony typu run-flat nie sprawdzają się zbytnio w naszcyh realiach, szczególnie w Polsce gdzie cały czas cena jest podstawowym kryterium wyboru opon. Co jednak daje takie ogumienie?  Przede wszystkim (w teorii) użytkując opony typu run-flat dostajemy możliwość uniknięcia często niewygodnej zmiany koła zapasowego podczas złapania kapcia i nie trzeba wozić zapasówki. To z pewnością wygoda, jednak są też ograniczenia: nie można jechać szybciej niż 80 km/h oraz nie powinno się przejechać więcej niż 100 km. W praktyce jednak użytkowanie takiego ogumienia nie wygląda aż tak różowo.

Takie opony są bardzo drogie a poza tym po jeździe bez powietrza również trzeba je wymienić. Koszt obsługi serwisowej wzrasta niebotycznie w porównaniu do zwykłych opon. Dodatkowo praktyka pokazuje, że kierowcy bardzo uskarżają się na brak komfortu z powodu twardej charakterystyki auta. To prawda, nieraz już nasi klienci zapewniali nas, że po zmianie opon na normalne komfort wzrósł odczuwalnie. Jednak takie zabiegi też nie są wskazane, ponieważ auto fabrycznie przygotowane pod opony run flat może posiadać inną charakterystykę zawieszenia.

Dlatego pamiętajmy:
– posiadając auto fabrycznie wyposażone w opony typu run flat nie zmieniajmy ich!
– po każdorazowym zaświeceniu się kontrolki niskiego ciśnienia w oponach należy udać się do serwisu / wulkanizatora
– jeżeli wbrew zaleceniom producenta zmienimy opony na zwykłe to podczas kolizji ubezpieczyciel może wykorzystać ten fakt i nici z kasy
– ewentualne problemy podczas przeglądu technicznego

admin
the authoradmin
W branży oponiarskiej od kilku lat, zajmuje się m.in aktywnością firmy w Internecie. Prywatnie także pasjonat motoryzacji. Lubi być pierwszy pod kolejnymi światłami :) Aktualnie jeździ na: General Altimax HP, Vredestein Snowtrac 3. Ulubiona właściwość opon: cisza.

5 komentarzy

  • a ja się zastanawiam po co komu takie opony ? Drogie i w ogóle chyba po jednorazowym przebiciu do wyrzucenia, a nie do wulkanizacji… Już lepiej wozić w samochodzie zapas + zestaw naprawczy, a dla bezpieczeństwa wykupić sobie jeszcze ubezpieczenie i już człowiek jest zabezpieczony z każdej strony :)

    • Tak pewnie byłoby najlepiej… niestety opony run flat zbierają średnie opinie od użytkowników. Najczęściej podawany mankament to pogorszenie komfortu jazdy. Ale można je wulkanizować tak jak normalne opony w przypadku np. złapania gwoździa.

    • Takie opony przydają się osobom które mają małe samochody, np w moim mini cooperze nie ma nawet specjalnego miejsca na koło zapasowe, a jakbym włożyła je do bagażnika (o ile by w ogóle weszło:) to nic innego już by tam nie weszło. Poza tym nie wyobrażam sobie samej zmieniać koło, jestem dość wątłej postury;)

  • Pozwole sobie nie zgodzic sie z autorem artykułu. Prawdopodobnie swoją wiedze opiera wylacznie na teorii i ewentualnie negatywnych komentarzach sknerliwych użytkowników.

    Opony typu run flat uzytkuje od 4 lat, po 2 komplety w kazdym z 2 aut i jestem bardzo zadowolony.

    Zlapalem gwozdz 3 razy. Na poczatku jezdzilem z gwozdziem przez kilka dni ze znacznymi predkosciami. Nie mozna bylo odczuc zadnego sciagania czy nierownosci. Jedynie metaliczny dzwiek. Przejechalem tak okolo 400 km. Po wizycie u wulkanizatora w Gdynia za naprawe zaplacilem 30 zl i na tej oponie jezdze do dzis. Nic nie bije, nie sciaga, trzyma powietrze i jest ok.

    Jezeli wiec chodI o ceny serwisu opon rof -sa podobne jak zwyklych. Powazna riznica to cena zakupu. Ja kupuje na oponeo w cenie okolo 330 zk za sztuke. Jest to zdecydowanie wiecej niz normalna ale nie az tak duzo.

    Co do komfortu – opony sa zdecydowanie twardsze. Jezli ktos posiada miekkie komfortowe zawieszenie to run flat pogorszy te wlasnosci i takim osobom zdecydowanie go odradzam. Jezeli kto posiada sportowo zestrojone twarde zawieszenie to opona rof wzmocni jeszcze ten efekt i czuje sie droge, w tym nierownosci mocniej i lepiej. W moich BMW to zdecydowany plus tych opon.

    Najwazniejsze jednak jest to ze jezdzac po Europie nie martwie sie ze zlapie kapcia. Nie musze wymieniac kola na poboczu. Po prostu jak zaswieci sie kontrolka to patrze czy np gwozdz nie niszczy mi nadkola, nie sciaga auta i jade sobie do serwisu nawet kilkaset km ze srednio wysoka predkoscia. Wymiana kola w trasie jest dla ludzi ktorym zal kilkaset zl na lepsze opony lub dla tych ktorzy cenia komfortowe miekkie zawieszenia.

    Zgqdzam sie jednak z tym ze takie opony nie przyjma sie w Polsce. Mamy sporo dziur co zwieksza niedogodnosci, a cena wciaz pozostaje zdecydowanie najwazniejszym kryterium.

    • @max Gdynia: Dzięki za konstruktywną krytykę, bardzo to lubię. Nie za bardzo jednak wiem, gdzie się ze mną nie zgadzasz bo w zasadzie to tylko potwierdzasz moje słowa np. co do komfortu, ceny, polskich realiów. Może chodzi Ci o koszty serwisowe? Pamiętaj, że żyjemy w kraju w którym większość kierowców "żydzi" na czym się da a szczególnie na oponach, wystarczy spojrzeć pod światłami na auta z boku na jakim gównie jeżdżą. U nas nie ma Europy, u nas jest dzicz i wygnajewo/zaścianek. Niestety.

Dodaj komentarz

X