Montaż opon

Charakterystyka opon asymetrycznych. Sprawdź.

31Views

Jeśli twoje opony posiadają na zewnętrznej stronie któryś z napisów: OUTSIDE, SIDE FACING OUTWARDS, MOUNT THIS OUT SIDE, to nieuchronny znak, że twoje auto ma zamontowane opony asymetryczne.

Do niedawna opony asymetryczne występowały wyłącznie jako opony letnie. Jednak intensywne prace nad rozwojem opon zimowych sprawiły, że obecnie występują one zarówno w ofercie letniej, jak i zimowej. Opony asymetryczne charakteryzują się różnym układem rowków z lewej i z prawej strony bieżnika. Typów rzeźby bieżnika asymetrycznego jest wiele. Jedne posiadają leprze osiągi na suchej nawierzchni dzięki sztywnym blokom, inne lepiej sprawują się na mokrej nawierzchni przez rozbudowany system rowków i lamelek. Opony asymetryczne mogą łączyć rożne rozwiązania, zapewniając większą uniwersalność osiągów.

W oponach asymetrycznych zewnętrzna strona bieżnika zwykle zbudowana jest z większych bloków, odpowiadających za jazdę po suchej nawierzchni i w zakrętach,  natomiast strona wewnętrzna ze względu na układ i ilość rowków zapewnia właściwe zachowanie na mokrej drodze. Opony asymetryczne bardzo często mają też centralny, masywny pasek zapewniający stabilność jazdy na wprost. Zasada pracy opony asymetrycznej polega na jak najlepszym wykorzystaniu rozkładu sił i nacisków powstających w czasie ruchu pojazdu: podczas przyśpieszania, hamowania, jazdy na prostej czy w zakrętach.

Zalety opon asymetrycznych:
Możliwość łączenia osiągów, których uzyskanie byłoby bardzo trudne w przypadku opon kierunkowych czy symetrycznych. W zależności od rzeźby – przesunięcie granicy wystąpienia zjawiska aquaplaningu. Opony asymetryczne pozwalają na pewniejsze i szybsze pokonywanie zakrętów – zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Dobrze współgrają z rozwiązaniami stosowanymi w samochodach najnowszej generacji – mogą dobrze współpracować z układami wspomagającymi utrzymanie trakcji i wspomagającymi hamowanie. Pozwalają w każdych warunkach na skuteczne przenoszenie wysokich momentów obrotowych i mocy jakimi dysponują współczesne samochody. Zużywają się wolniej i bardziej równomiernie. Mają atrakcyjny wygląd. Jeśli w swoim aucie posiadasz opony asymetryczne, to pofolguj swojej wyobraźni, wduś akcelerator do dechy (z umiarem), wykorzystaj moc swojego silnika i czuj się bezpiecznie.

Piotr
the authorPiotr
W naszej firmie od 2000 roku, ale w branży oponiarskiej o wiele dłużej. Główny przedstawiciel handlowy. Prywatnie lubi spacery nad morzem oraz dobrą książkę. Aktualnie jeździ na: General Altimax HP oraz Gislaved Euro Frost 3. Ulubiona właściwość opon: cisza.

Dodaj komentarz

X