Budowa oponVredestein

Indeks nośności a prędkość – na przykładzie opony Vredestein

28Views

Z wyjątkiem opon Ultrac SUV Sessanta w rozmiarze 235/65 R17 108 V XL, które są oznaczone indeksem prędkości V, wszystkie wersje opon Ultrac Cento, Ultrac Sessanta i Ultrac SUV Sessanta zostaną opatrzone indeksem prędkości Y (do 300 km/h) od 1 stycznia 2012 roku. Jest to odpowiedź na stale rosnącą liczbę samochodów, które charakteryzują się bardzo dużymi osiągami.

Vredestein chce również zapewnić bezpieczeństwo przy zmniejszaniu indeksu nośności opon. Im większa prędkość, tym większy procentowy spadek nośności. Podczas jazdy z prędkością 250 km/h, spadek nośności opon z indeksem W wynosi pięć procent. W tych samych warunkach opony oznaczone indeksem prędkości Y nie mają żadnego spadku dopuszczalnego obciążenia. Zwiększanie indeksu prędkości powoduje konieczność zwiększania indeksu nośności, aby umożliwić jazdę z największa prędkością samochodem, którego masa jest bliska maksymalnej.

Ilość i ciśnienie powietrza znajdującego się w oponie określa jej nośność, co z kolei umożliwia określenie maksymalnej prędkości dla tej opony. Właśnie z tego powodu wiele szybkich samochodów sportowych jest wyposażonych w opony o zwiększonej nośności typu XL (extra load). Podczas jazdy z prędkością przekraczająca 210 km/h opony rozgrzewają, co możne spowodować spadek ich nośności. Aby określić maksymalna prędkość użytkową opony, stowarzyszenie ETRTO obniża indeks nośności opon. Zasada obowiązuje wyłącznie przy jeździe z prędkością ponad 210 km/h. Przykładowo, opona z indeksem H ma stuprocentowa nośność podczas jazdy z maksymalna prędkością 210 km/h. Do tej prędkości nie występuje żaden spadek nośności.

admin
the authoradmin
W branży oponiarskiej od kilku lat, zajmuje się m.in aktywnością firmy w Internecie. Prywatnie także pasjonat motoryzacji. Lubi być pierwszy pod kolejnymi światłami :) Aktualnie jeździ na: General Altimax HP, Vredestein Snowtrac 3. Ulubiona właściwość opon: cisza.

Dodaj komentarz

X