Ciśnienie oponTechnika jazdy

Co przyczynia się do powstawania poślizgów? Czy tylko prędkość?

70Views

Poślizg powstaje, gdy istnieje różnica pomiędzy prędkością obwodową koła jezdnego, a prędkością liniową pojazdu. Jest to utrata przyczepności jednego lub więcej kół w pojeździe. Przy utracie przyczepności osi przedniej mówimy o podsterowności a przy utracie przyczepności osi tylnej – o nadsterowności. Najważniejszym składnikiem, oddziaływującym niemal na wszystkie poniżej wymienione przyczyny spadku przyczepności pojazdu jest nieodpowiednia prędkość pojazdu.


Przyczyny, które wpływają na powstawanie tak niekorzystnego zjawiska jak poślizgi kół, są różnorakie.
Za podstawowy czynnik uznaje się stan i rodzaj ogumienia. Takie cechy opon jak ich konstrukcja, klasa prędkości, indeks nośności, to czy są to opony letnie czy zimowe, wiek opon, ich stan techniczny – głębokość rzeźby bieżnika na poszczególnych kołach czy równomierne zużycie bieżnika, bezpośrednio wpływają na przyczepność opon. Należałoby tu zaznaczyć, że przewidziana prawem wysokość bieżnika 1,6 mm jest absolutnym minimum.

Zalecana, bezpieczna wysokość bieżnika to 3 mm dla opony letniej i 4 mm dla opony zimowej. Ważnym czynnikiem jest także stan ciśnienia w kołach a także sama szerokość opon. Kolejnym elementem jest nawierzchnia. Jej rodzaj, stan czy konfiguracja terenu bezpośrednio wpływają na przyczepność. Nie bez znaczenia jest, czy poruszamy się po asfalcie, betonie, kostce granitowej czy szutrze; czy nawierzchnia posiada ubytki, podmycia, naniesiony piasek a także jakie jest ukształtowanie terenu – ewentualne wzniesienia i wynikająca z tego krętość dróg.

Nierozerwalnie z rodzajem i stanem technicznym nawierzchni łączą się warunki pogodowe. Wysokość temperatury czy wielkość i rodzaj opadów atmosferycznych mogą znacząco pogorszyć przyczepność opon. Następnym elementem jest stan techniczny zawieszenia pojazdu. Niesprawność układów tłumiących i sprężynujących powoduje nieodpowiedni docisk opon do nawierzchni, który zmniejsza przyczepność pojazdu, szczególnie przy gwałtownych manewrach. Istotnym czynnikiem jest rodzaj i wyposażenie pojazdu. Tu ważna jest moc silnika, wyposażenie pojazdu w elektroniczne systemy wspomagające takie jak ABS, ASR, ESP; rodzaj hamulców, masa a także środek ciężkości pojazdu.

Wszystkie te elementy tworzą całość. Chcąc poprawić swoje bezpieczeństwo, musimy maksymalnie zadbać o te uwarunkowania, na które mamy wpływ. Uwzględnienie stanu technicznego pojazdu a także własnych umiejętności wraz z dostosowywaniem prędkości do panujących warunków pozwoli na uniknięcie niemiłych niespodzianek na drodze.

Janusz
the authorJanusz
W naszej firmie od 1991 roku, czyli prawdziwy weteran zaprawiony w boju w stopniu Generała :) . Zajmuje się sprzedażą oraz reklamacjami opon. Prywatnie miłośnik pieszych wędrówek po polskich górach. Aktualnie jeździ na: Vredestein Hi-Trac oraz Snowtrac 3, Barum Brillantis 2 oraz Polaris 3. Ulubiona właściwość opon: przyczepność.

3 komentarze

  • Zapomnieliście o tym, że do powstawania poślizgów najbardziej przyczynia się głupota kierowców, zwłaszcza młodych, którym się wydaje że rok albo dwa lata doświadczenia w prowadzeniu auta sprawiły że oni są już najlepsi na świecie i że nic ich na drodze nie może zaskoczyć !! Wydaje mi się, że właśnie tacy, obok pijanych, powodują najwięcej wypadków i potem robią krzywdę nie tylko sobie, ale też przy okazji innym ludziom !

  • Rzeczywiście, bezpośrednio nie wspomniałem, że jedną z przyczyn może być ludzka głupota. Wyraziłem się delikatniej pisząc, że kierowcy powinni uwzględniać własne umiejętności. Niektórzy z nas w istocie mogą mieć problem z ich właściwą oceną…

Dodaj komentarz

X