Wpadłem w poślizg… (co robić?) Dowiedz się koniecznie przed końcem zimy!

Opony zimowe 3 1

Oblodzone i zaśnieżone drogi to główny powód poślizgów. Najniebezpieczniejszy i niezwykle zdradliwy jest tzw,, czarny lód”. Jest to cienka warstwa lodu pokrywająca nawierzchnie drogi. W takiej sytuacji bardzo łatwo o wpadnięcie w poślizg. Co robić jeżeli auto na oblodzonej nawierzchni wpada w poślizg. Kierowca jadący samochodem bez systemu ABS powinien hamować pulsacyjnie. Co oznacza na przemienne mocne naciskanie na pedał hamulca. Na hamulec naciskamy raz mocniej raz słabiej, aż do momentu całkowitego zatrzymania się pojazdu.

Prowadząc samochód posiadający ABS najefektowniejsze hamowanie występuje wówczas gdy mocno i zdecydowanie wciśniemy pedał hamulca. Należy pamiętać że bardzo oblodzonej nawierzchni samochód z ABS-em ma nieco dłuższą drogę hamowania niż samochód bez tego systemu. Mówiąc o poślizgu wyróżniamy jego dwa rodzaje. Mianowicie podsterowność oraz nadsterowność.  O podsterowności mówimy wówczas, gdy przednie koła pojazdu tracą przyczepność. Natomiast nadsterowność występuje w momencie kiedy tylne koła tracą przyczepność. Co robić w obu przypadkach? W momencie nadsterowności zaleca się wciśnięcie pedału sprzęgła co spowoduje równomierne dociążenie wszystkich czterech kół.

Następnie należy skręcić kierownicą tak aby przednie koła były skierowane tak jak prowadzi droga. Jednocześnie zdejmując nogę z gazu auto zmniejszy prędkość co pozwoli nam na szybsze ,,wyjście” z poślizgu. Jeżeli podczas skręcania w lewo zacznie nam uciekać tył pojazdu w prawo to należy  skręcić kierownicą w prawo co pozwoli na utrzymanie pojazdu w równym torze jazdy. Nie wykonanie ,,odbicia” kierownicą może doprowadzić do całkowitego obrotu samochodu względem własnej osi. Pamiętajmy jednak że nawet najnowocześniejsze systemy montowane w samochodach i duże doświadczenie kierowcy przy nadmiernej prędkości na niewiele się zdadzą. Na zaśnieżonych i oblodzonych nawierzchniach pamiętajmy o zachowaniu szczególnej ostrożności i zdjęciu nogi z gazu.