Test opon letnich ADAC 2012

Testy opon 467 449

Są już wyniki tegorocznego testu opon letnich ADAC. Testowano trzy rozmiary: 165/70R14, 205/55R16 oraz 215/65R16 (rozmiar do SUV). Na początek omówię najważniejszy rozmiar, czyli 205/55R16. Ilość aut jeżdżących na tym rozmiarze rośnie bardzo szybko, także w Polsce. Opony w tym rozmiarze w kasie prędkości V (do 240 km/h) to już 40% rynku wszystkich opon V! Bardzo często także ta sama opona V jest tańsza w zakupie od (teoretycznie) tańszej wersji H. Wynika to właśnie z największej produkcji wersji V. Do testu wybrano następujące opony:

Continental ContiPremiumContact 5zwycięzca testu, zdecydowanie najlepsza ogólnie, doskonała na mokrej nawierzchni, małe zużycie paliwa
Goodyear OptiGrip – drugie miejsce w teście, wyważone właściwości, mała ścieralność
Dunlop SP Sport Fastresponse – trzecie miejsce w teście, wyważone właściwości, mała ścieralność, małe zużycie paliwa

Bridgestone Turanza T001 – wyważone właściwości, dobra na mokrą nawierzchnię
Semperit Speed-Life – wyważone właściwości, dobrze wypadła we wszystkich kategoriach dotyczących bezpieczeństwa
Pirelli Cinturato P7 – najmniejsze zużycie paliwa, mała ścieralność, nie najlepiej na mokrym
Yokohama C.drive 2 – najlepsza na mokrej nawierzchni, dość wysoka ścieralność
C Formula – mała ścieralność, małe zużycie paliwa, niezbyt dobrze na mokrym
Uniroyal RainExpert – bardzo dobra na mokrej nawierzchni, wysoka ścieralność
Hankook Kinergy Eco K425 – niskie zużycie paliwa, wysoka ścieralność
Maloya Lugano – niezbyt dobrze na mokrej nawierzchni
Fulda EcoControl HP – niskie zużycie paliwa, słaba na mokrym
Nokian V – wysoka ścieralność
Nexen N8000 – dobra na mokrym, wysoka ścieralność i zużycie paliwa
Kumho Ecsta HM (KH31) – słaba na mokrym oraz wysoka ścieralność

Podsumowując test można polecić następujące opony ze względu na oczekiwania użytkowników:
1.WODA: Yokohama C.drive 2 lub  Uniroyal RainExpert
propozycja dla osób ceniących przede wszystkim dobre zachowani opony na mokrej nawierzchni

2. OSZCZĘDNOŚĆ PALIWA: Pirelli Cinturato P7 lub Hankook Kinergy Eco K425
propozycja dla zwracających uwagę na zużycie paliwa

3. DŁUGOWIECZNOŚĆ: Goodyear OpiGrip,  C Formula lub Pirelli Cinturato P7
opony o małej ścieralności a więc potencjalnie starczą na dłużej. Odradzałbym jednak C Formula, szczerze mówiąc pierwszy raz słyszę o takiej oponie, chyba że tu chodzi o markę Ceat. Tak czy inaczej odradzam.

4. CISZA: Pirelli Cinturato P7 lub Yokohama C.drive 2
opony generujące najmniejszy hałas

Dodatkowo opony których bym osobiście nie polecał niezależnie od jakichkolwiek testów:
– C Formula
– Semperit Speed Life
Nexen N8000
Kumho Ecsta HM (KH31)