OponyOpony całoroczneOpony letnieOpony zimowe

Wiek opony,a aquaplaning. Im starsza tym groźniejsza?!

24Views

Im opona starsza tym jej guma jest bardziej skruszała. Kruszenie mieszanki gumowej najczęściej występuje na bokach opony oraz pomiędzy kanalikami  odpowiedzialnymi za odprowadzenie wody. To właśnie pęknięcia gumy pomiędzy kanalikami jest najbardziej niebezpieczne!!!! Ponieważ to rowki maja za zadanie odprowadzać nadmiar wody zebranej pod kołami naszego samochodu. Jeżeli te pęknięcia gumy występują w tak newralgicznym miejscu na oponie, woda spod kół jest odprowadzana dużo wolniej.

Co może przyczynić się do wystąpienia zjawiska aquplaningu, a tu już krok do nieszczęścia i tragedii. Prawda jest, że im opona starsza tym groźniejsza. Producenci uważają że opona starsza jak 5 lat nadaje się do wymiany. Jednak w naszych realiach nie raz widzimy jak opony 8-10 letnie są zakładane do samochodów, gdyż jak twierdzą ich właściciele: ,,przecież jest jeszcze dużo bieżnika”. Nie kierujmy się tylko wysokością bieżnika- spójrzmy również na rok produkcji danej opony.

Należy również pamiętać o częstym kontrolowaniu ciśnienia w starej oponie. Ponieważ przy starej oponie ciśnienie z opony może uchodzić częściej i szybciej niż w ,,nowej” oponie. W momencie wystąpienia zjawiska aquaplaningu ciśnienie opony odgrywa olbrzymie znaczenie. Przy prawidłowym ciśnieniu nacisk opony na podłoże jest większe co pozwala zminimalizować zjawisko aquaplaningu. Natomiast przy zbyt niskim ciśnieniu nacisk opony na podłoże jest dużo mniejsze-więc i o poślizg łatwiej!!!

Paweł
the authorPaweł
W branży oponiarskiej od 2006, zajmuje się m.in aktywnością firmy w Internecie. Zaczynał przygodę z oponami od serwisu opon - zna montaż opon od podszewki. Auto marzeń: Mercedes G (najlepiej AMG). Aktualnie jeździ na: Continental SportContact 3, Michelin Alpin A4. Ulubiona właściwość opon: przyczepność.

2 komentarze

  • Jasne jasne, a według prawa opony dwu, czy nawet trzyletnie (nie pamiętam dokładnie) można sprzedawać jako nowe. Więc kupujemy nową oponę i po dwóch-trzech sezonach musimy ją wyrzucić. Sam miałem taką sytuację, że przy wymianie opon na letnie zorientowałem się, że opony używane przez jeden sezon – i kupione jako nowe!- mają dwa i pół roku. I co, teraz po tym sezonie powinienem je wyrzucić mimo, że mają jeszcze duuużo bieżnika?

    Bez przesady, opona z głębokim bieżnikiem, ale stara, i tak będzie odprowadzała wodę o wiele lepiej, niż prawie łysa, ale w miarę nowa. To po pierwsze.

    Po drugie: w przypadku starych gum bardziej obawiałbym się ich pęknięcia, czyli tzw. "wystrzału" opony, niż aquaplaningu. Problemem może być też gorsza przyczepność na mokrej jezdni, śniegu, czy lodzie spowodowana starzeniem się gumy, jej twardnieniem i utratą elastyczności.

  • Oczywiście miałem na myśli morką jezdnię, a nie jezdnię ze stojącą na niej wodą. Bo to raczej na stojącej wodzie powstaje aquaplaning.

Dodaj komentarz

X